Læsetid: 3 min.

Ministerudspil fremhæver modersmål

13. september 2000

Ny bekendtgørelse om modersmåls-undervisning er i direkte strid med S-forslag om stop for sprogtimer til børn af nydanskere

Mens Socialdemokratiet lægger op til at fjerne modersmålsundervisningen for børn af nydanskere, udsender undervisningsminister Margrethe Vestager (R) om kort tid en ny bekendtgørelse på området.
Idéen om at skære i undervisningen er en del af hovedbestyrelsens indstilling til Socialdemokratiets nye arbejdsprogram, som skal diskuteres på partiets kongres, der starter i dag.
»Det er et mærkværdigt forslag set i lyset af, at undervisningsministeren netop er ved at færdiggøre en undervisningsvejledning i modersmålsundervisning, der ligger op til det stik modsatte,« siger Enhedslistens Per Bregengaard, skoleborgmester, Københavns Kommune.
Den nye bekendtgørelse er lige på trapperne, og Vestagers fokus er et ganske andet end det, Socialdemokratiets nye forslag lægger op til.
I et udkast hedder det bl.a., at modersmålsundervisningen skal: »videreudvikle (elevernes ...) samlede sproglige og kulturelle kompentencer og deres erfaringer med sprog som kilde til indsigt, oplevelse og indlevelse.
»Fokus er på minoriteters sprog og kultur her i landet og modersmålsundervisningens anvendelse som integrationsfremmende faktor i samfundet,« siger Bregengaard.
Dvs. at der ikke er nogen opdeling mellem børn af forældre, der er flyttet til Danmark og børn af mindst en nydansk forælder, sådan som socialdemokraterne mener, der skal være.

Ekspertuenighed?
Lektor på Institut for Nordisk Filologi, Københavns Universitet, Jens Normann Jørgensen, kalder det for »det rene vås«, når næstformand i Socialdemokratiet, Lene Jensen, begrunder forslaget med, at »hvis man er født og opvokset i Danmark og agter at blive her, så er ens modersmål dansk.«
Ifølge lektoren er ens modersmål, det sprog, man lærer af sine forældre i hjemmet: »Hvis moderen er født og opvokset Ishøj, men faderen kommer fra Konya i Tyrkiet, så taler man tyrkisk i hjemmet. Hvis det barn ikke får modersmålsundervisning, forhindrer man barnet i at lære dansk så effektivt, som det kunne, og sætter det fagligt tilbage i forhold til jævnaldrende,« siger han til Information.
Han er sammen med professor Anne Holten fra Danmarks Pædagogiske Universitet netop ved at afslutte en undersøgelse af tosprogede børns udvikling i danske skoler over en ti-årig periode.
»Undersøgelsen viser, at det hele står og falder med den sproglige ballast et barn har med hjemmefra. Forældrene kan kun give dem ballast på det sprog, de selv taler. Derfor opfordrer vi forældrene til at tale deres eget sprog med børnene,« siger Normann Jørgensen.
»Vi har nogle tosprogede, der er gode til dansk, når de starter i første klasse, men det er ikke dem alle, der ender med at få succes i skolen. Derimod fik alle dem, som havde gode modersmålskundskaber skolesucces,« siger han.
Socialdemokratiets Lene Jensen mener derimod, at hele problemet med modersmålsundervisning er, at eksperterne ikke kan blive enige.
»Der er masser af undersøgelser, der viser, at modersmålsundervisning er det rene spild. Hver eneste gang, vi har debatten, er der eksperter, der henviser i øst og vest. Der er ikke nogen entydig konklusion på, om modersmålsundervisning er godt eller skidt,« siger Lene Jensen til Information.
Hun understreger, at hun ikke på stående fod kan henvise til nogle undersøgelser.
»Formålet med det her er, at vi skal være ret sikre på, at ungerne kan tale dansk, det er nøglen til det danske samfund, når de bliver større,« siger hun.
Ifølge Normann Jørgensen er medierne hurtige til at brage ud med budskabet om, at modersmålsundervisning ikke virker. Som da Radioavisen kunne fortælle, at californiske tosprogede skoleelever havde lært bedre engelsk, efter at modersmålsundervisningen blev afskaffet.
»Den californiske undervisningsminister har dementeret undersøgelsen,« siger Normann Jørgensen.
De positive tal i undersøgelsen var baseret på en skole, som afskaffede modersmålsundervisningen samtidigt med, at skolen fik tilført ekstra ressourcer og nedsat klassekvotienten fra 30 til 20 elever.

FAKTA
Modersmål
Kommunerne er forpligtede til at give modersmålsundervisning. Det er de kommunale myndigheders eget ansvar at fastsætte og tilrettelægge undervisningen og på nuværende tidspunkt findes der ikke en overordnet undervisningsvejledning.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu