Læsetid: 2 min.

På plakaten

15. september 2000

Dansk Plakatmuseum udstiller plakater fra Aarhus Teater gennem hundrede år

Plakatmuseum
Arnold Wesker, Poul Reumert, Dr. Dyregod i Afrika, Tribadernes Nat, Jens August Schade, Sommer i Tyrol...
Alle slags navne og titler, alle slags bogstaver og billeder flimrer en i møde, når man træder ind i rummet med Plakatmuseets udstilling: En farvestrålende klovn, Strindbergs forgræmmede ansigt, en jødestjerne, en eventyrskov. Enkle budskaber – overlæssede billedflader. Teaterplakater af alle slags.
Plakatmuseet i Århus viser plakater fra Århus Teater gennem hundrede år. Hver af dem har en forestilling at reklamere for. Sammen fortæller de teatrets og dramaets historie i det 20. århundrede, i Århus, i Danmark, i hele verden. Samtidig følger man en epoke i plakatkunstens udvikling.

Holberg og Knutzon
Det begyndte i september 1900, da det nye teater åbnede med pomp og pragt, svaner i loftet, glimmer og gips i tidens smag. Mere undselig var den første plakat, trods jugendsnirklerne og den lille teatermaske foroven. Teksten var det vigtigste. Den meddelte, at teatret ville åbne den 15. september med Erasmus Montanus og Prinsessen på Ærten. En billet i 1. parket kostede 2,50.
Herfra går udviklingen frem til år 2000 og slutter med en plakat for forestillingen Snart kommer tide' af Line Knutzon: Et luftfotografi af en forstad, skævt på en rød baggund. Museets leder, billedkunstneren og plakatsamleren Peder Stougaard synes, det er gået tilbage med kvaliteten: »Den ligner jo noget fra Vejdirektoratet.«
Mellem disse to plakater ligger en lang, glorværdig epoke.
»Aarhus Teater er spændende for os, fordi de fra første øjeblik har brugt plakaten som udtryksform og meddelelsesmiddel. Det er ofte sket i samarbejde med betydningsfulde billedkunstnere.«

Det klare budskab
Peder Stougaard er en ildsjæl. Øjnene lyser, når han fortæller om sine plakater, som han har samlet fra begyndelsen af 70’erne. 120.000 er det blevet til, fra alle lande, om alle emner.
»En god plakat er det rene, det enkle, det klare budskab, en tekst og et billede, der går op i en højere enhed. Det skal være til at fatte, også når man kommer forbi i bil eller på rulleskøjter,« siger Peder Stougaard, der ikke kun er interesseret i den kunstneriske side af sagen: »Plakater fortæller historie. De fortæller om alt. De bruges til at annoncere for kurser i blomsterbinding. Men også når der er krig og revolution. De bliver hængt op om natten, når en diktator har lukket munden på alle andre medier. De er overalt, til alle tider.«

Plakater fra Chile
Dansk Plakatmuseum har lavet udstillinger både i Århus og andre byer. Om jazz, tobak, AIDS, cirkus, folkevogne, Christiania, DFDS, om alt hvad livet og plakatkunsten har at byde på. Der har været udstillinger med sovjetiske, franske og japanske plakater. Med Sikker Hansen, Arne Ungermann, Picasso og Andy Warhol.
Men samlingen bruges også til andre ting. Og de er ikke mindre væsentlige. Forskere, tv-folk, filmskabere har haft gavn af den. Som dengang Bille August lavede Åndernes Hus. Han fik brug for plakater fra 70’ernes Chile. Filmfolkene ledte overalt i Sydamerika. De ledte i hele verden. En dag fandt de på henvende sig til Plakatmuseet i Århus. Der fandt de, hvad de søgte.

*Udstillingen vises i Århus Kunstbygning til den 24. september og igen fra den 30. september til den 22. oktober

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu