Læsetid: 3 min.

Eller pengene tilbage

22. september 2000

Daells Varehus, der turde love den almindelig dansker fuld tilfredshed, er for en stund kommet på museum

Udstilling
Hvad har gennem et lille århundrede stået på enhver jævn dansk families boghylde ved siden af Bibelen, atlasset og kalenderen? Daells Varehus’ nye postordrekatalog, selvfølgelig.
Det er kun denne fremtrædende placering, der gør det muligt at forstå reaktionen, da Daells Varehus i 1985 formastede sig til i kataloget at fremvise en kvindelig neger iført en tækkelig badedragt til kr. 199. Inde i Nørregade blev man kimet ned af vrede stamkunder, der syntes, at det var udansk og upassende og frastødende, at sort hud på denne måde stod i nærkontakt med varehusets velkendte konfektion.
Sådan var vilkårene bare for den forretning. Daells Varehus repræsenterede en kernedansk forsigtighed, hvor genkendelsen nødvendigvis måtte herske over fornyelsen og udfordringen. En række varer førtes næsten uændret fra butikkens åbning omkring 1910 til lukningen i 1999 – for eksempel ’rejsetæpper’ i skotskternet uld. Også kitler og metalbyggesæt til friske purke var langtidsholdbare sællerter.
Bevares, man fulgte da i hælene på tidens udvikling, men forrest gik Daells Varehus aldrig. Ledelsen krævede for resten lige indtil 1985, at personalet sagde De til kunderne.
Da plastic kom til Danmark efter krigen, røg meget klodset køkkentøj af metal ud til fordel for det nye praktiske materiale, og da ungdomsoprøret var gennemtygget og grundigt fordøjet ude omkring i de små hjem, vovede varehuset sig i 1970’erne frem med lårkorte nederdele i krasse kulører. Det gik lige an.
Men da færre og færre begyndte at gå om ad Nørregade, og man forsøgte sig med en ansigtsløftning i 1993, svigtede man traditionen og den nøjsomhed, der havde været Daells Varehus’ sjæl og succes. Det nye korte navn Daells slog aldrig an, og nørre- og vesterbro-borgerne holdt sig væk som for at markere, at man ikke havde brug for endnu et identitetsløst stormarked.

Adelsmærke
Det nøjsomme-men-reelle var ikke kun et adelsmærke i forhold til kunderne, men prægede også varehusets egensindige forhold til de ansatte, som der i slutningen af 1950’erne var hele 1200 af. Brødrene Daell var af den gamle skole, som forventede total underkastelse, mod til gengæld at værne de ansatte mod en truende omverden, herunder socialistiske agitatorer. HK kredsede om den varme grød i et halvt århundrede, før man kom til fadet og i 1962 fik en skriftlig overenskomst med patriarkerne.
Udstillingen »Daells Varehus« på Arbejdermuseet fortæller på et behersket areal både de taknemmelige kunders og de ansattes historie om funkishuset i det københavnske latinerkvarter. Katalogforsiderne hænger – oven over udvalgte vareprøver – på rad og kronologisk række og beretter på forunderlig vis om op- og nedture i samfundet – og i kjolernes længde.
Der er stakkevis af de papkasser, som ekspederede postordrerne fra ’bøndernes paradis’ ud til Maren i Kæret. En hel moderne afdeling med kvindetøj er genopført, så man er lige ved at tage for sig af varerne, men kassen er lukket for evigt, og alt er i øvrigt bag glas.
De mange skolebørn, der ventes at besøge udstillingen, vil nok savne lidt lyd og bevægelse eller mulighed for at røre ved nogle af tingene. Men har de øjnene med sig, vil de måske opdage udstillingens særeste stykke, fra 1928: Et brev til en kunde, der har klaget. Her beder varehuset omhyggeligt om undskyldning for fejlen. Dallevalle tog sloganet »Fuld tilfredshed eller pengene tilbage« ganske bogstaveligt og forstod at vise kunderne dyb respekt, selv om de langtfra var direktører fra Hellerup.
Man kan frygte, at det netop er denne betingelsesløse sociale agtelse, der lukkede og slukkede i marts 1999, og som nu skal opsøges på et museum.

*Særudstilling på Arbejdermuseet, Rømersgade 22, Kbh., dgl. 10-16. Til 30. dec. Katalog ved Torkil Adsersen: »Varehuset i Nørregade«, 92 s., 98 kr.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu