Læsetid: 2 min.

PRESSEKORT

16. september 2000


Nye rygter om tanten
*Den tyske Axel Springer-koncern, en af Europas største pressekoncerner, har meldt sig som interesseret i at overtage Berlingske-koncernen, skriver dagbladet Der Nordschleswiger i Aabenraa fredag. Det er dog uvist, om der rent faktisk er nogen forhandlingskontakt.
En talskvinde for Springer-koncernen i Berlin siger til Der Nordschleswiger, at Springer principielt er meget interesseret i at erhverve aviser, som passer til koncernstrukturen. Talskvinden henviser til, at Springer endnu ikke har nogen avis i Skandinavien.
Hvorvidt der forhandles om en overtagelse af Berlingske-aktier, vil talskvinden dog ikke udtale sig om.
Springer-koncernen udgiver internationalt i alt 248 trykte medier, bl.a. boulevardavisen Bild med et oplag på over fire millioner eksemplarer og den store ugeavis Die Welt.
Den tyske mediegigant beskæftiger 12.500 medarbejdere og havde sidste år et overskud på 295 millioner d-mark ud af en samlet omsætning på 5,2 milliarder d-mark.
/ritzau/

En gratis Zulu på vej
*TV 2 og Canal Digital har indgået en aftale, som betyder, at seerne kan få den nye kanal, TV 2 Zulu, uden ekstra betaling, og at det bliver muligt at få TV 2 Zulu på et selvstændigt parabolkort. Dermed får TV 2 Zulu samme vilkår som DR 2, oplyser TV 2.
Oprindelig havde TV 2 ellers lavet en aftale med satellitdistributøren Canal Digital, som betød, at man skulle betale et oprettelsesgebyr på små 300 kroner for at modtage den nye kanal, der sender fra den 15. oktober. Derudover skulle der betales et årligt gebyr på mellem 150 og 250 kroner.
Men nu kan husstande, der har en parabol, modtage TV 2 Zulu uden ekstra betaling, hvis de har en dekoderboks og et parabolkort fra Canal Digital. De fleste seere får dog TV 2 Zulu automatisk. Det gælder de husstande, der er tilknyttet kabel-tv eller en antenneforening.
/ritzau/

Gratisaviservinder frem
*I Sverige viser de seneste målinger, at den gratis omdelte Metro-avis kun mangler 7.000 læsere for at være den mest læste avis, skriver bladet Markedsføring i et interview med den nye direktør for Metro-aviserne, danske Jens Torpe.
Han er udnævnt chef for den svenske mediekoncern Modern Times Groups (MTG) nyeste mediesatsning – de gratis omdelte Metro-aviser.
Jens Torpe er i fuld gang med at undersøge markedet for eventuelle nye byer og steder, hvor det gratis aviskoncept kan søsættes og håber i den forbindelse på at kunne åbne fire-fem nye aviser inden for de første par måneder.
Jens Torpe vurderer, at Metro-avisernes succes ikke alene skyldes gratisprincippet.
»I en tid hvor folks døgnrytme bliver mere og mere presset, har vi fundet et hul, nemlig de 20-25 minutter folk bruger i toget på vej til arbejde. Folk får mindre tid og dermed også mindre tid til avislæsning,« siger Jens Torpe.
/ritzau/

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her