Læsetid: 2 min.

Trafikken på retur

8. september 2000

I virkeligheden er der behov for meget højere benzinpriser, siger NOAH

»Stigende benzinpriser betyder faldende trafik,« siger seniorforsker Thomas Bjørner fra Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut (AKF). I en phD-afhandling har han undersøgt sammenhængen mellem benzinpris og trafik.
»Sammenhængen er meget klar: Hvis benzinpriserne stiger med 10 procent, falder biltrafikken med fire procent,« forklarer Thomas Bjørner, der har analyseret udviklingen i perioden 1970-1995. »Måske vil stigende benzinpriser også føre til færre biler, men erfaringen viser, at ændringer i langvarige forbrugsgoder slår langsomt igennem,« tilføjer Thomas Bjørner.

Trafikken daler
Men biltrafikken er faktisk allerede faldet: Vejdirektoratets nyeste tal – det såkaldte trafikindeks baseret på 77 målestationer landet over – viser nemlig et markant fald i juni måned set i forhold til samme måned året før.
Faldet er på mere end to procent, og Vejdirektoratet henviser til, at både Pinse og Kristi Himelfartsdag i år faldt i juni, mens det sidste år var i maj.
Men spørgsmålet er, om helligdagenes placering er hele forklaringen på faldet i vejtrafikken. Netop i løbet af af maj og juni steg benzinpiserne, f.eks. på blyfri oktan 98, ifølge Oliebranchens Fællesråds listepriser med næsten syv procent til 9,08 kr.
Listeprisen for en liter oktan 98 blyfri i går var en lille smule lavere, nemlig 8,79 kr.
Niels Moltved fra Vejdirektoratets trafikafdeling forklarer, at Vejdirektoratet aktuelt ikke har nogen indikator for, om faldet ud over helligdagene også skyldes de stigende benzinpriser.

Firmabilerne
Thomas Bjørner fra AKF peger på en række forhold, der modvirker den konstaterede tætte sammenhæng mellem benzinpris og trafikmængde: Stigende indkomster og højkonjunktur betyder traditionelt mere trafik.
Ivan Lund fra miljøorganisationen NOAH-Trafik mener, at også de mange firmabiler må med i billedet:
»Det betyder nemlig, at mange slet ikke mærker prisstigningen – fordi firmaet betaler,« som Ivan Lund siger.
»Hver gang benzinpriserne stiger med fem eller ti øre, så er det en nyhed, som kommer i TV-Avisen, og man taler rask væk om prisernes himmelflugt. I virkeligheden er stigende benzinpriser er helt nødvendige, hvis biltrafikken for alvor skal begrænses.«
Hvis man ser på benzinpriserne over en lidt længere periode, tegner der sig et ganske andet billede:
»Bladet Bilmagasinet fra januar 1999 har således regnet ud, at i perioden 1980-98 faldt benzinprisen i forhold til den disponible realindkomst med hele 82 procent,« forklarer Ivan Lund.
Ved udgangen af 1998 var prisen for en liter blyfri 98 6,74 kroner – eller 20 procent lavere end nu.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu