Læsetid: 2 min.

Abstrakt maleri med overraskelser

4. oktober 2000

Gruppeudstilling med unge
New York kunstnere og en enkelt dansker bekræfter endnu en gang det abstrakte maleris potentiale

Udstilling
Udgangspunktet er både legende og grænseoverskridende for de fem udstillere, Eric Glavin, Ivelisse Jimenez, Elisabeth McIntosh, Jennifer Nelson og den dansk fødte, i New York bosatte kurator og medudstiller Julie Sass. Hun er årsagen til denne tætte udstilling, en interessant cocktail af kunstnere, der bidrager til en gensidig befrugtende dialog på væggene.
Vi skal være glade for de gallerier, der inviterer udenlandske kunstnere til landet: Nu Susanne Højriis, men også gallerier som Weinberger, Faurschou, MøllerWitt og Asbæk, påtager sig jævnlig ekstra udgifter til sådanne udstillinger, hvorved det klejne, danske kunstmiljø får en livsnødvendig vitaminindsprøjtning.

Går til yderligheder
Julie Sass har netop afsluttet sin kunstuddannelse på New York University – i USA er der ikke noget, der hedder akademier – og det er åndsbeslægtede studiekammerater fra universitetet, hun har inviteret med.
De udforsker og udfordrer alle det abstrakte maleri. De bøjer simpelt hen det gængse begreb ’abstrakt’ til ukendelighed med nogle visuelt signalkraftige værker. Tag nu Jennifer Nelson. Hun går til yderligheder i sine vovede foto-eksperimenter. Med kameraet optager hun traditionelle landskabsmalerier, som hun giver en rystetur i mørkekammerets syrebad, hvorved de transformeres til nogle fabelagtige, helt nye landskaber med en særegen, kosmisk skønhed. De ligner malerier i turkise og grønlige nuancer, måske fotooptagelser af en saltsø, og man skal tæt på for at se, det ikke er maleri, men fotografi.
Nelson får sat en kile ind i hele figurativitetsproblematikken, og giver dette belastede motiv, landskabet, et ordentligt skud for boven. Mærkeligt nok opstår der derved en ny, cool romantik.

En renæssance
Eric Glavin har valgt en anden vej. Hans værker er grafiske, ja, tørre. Han forenkler arkitektoniske former til det ekstreme, hvorved opstår et enkelt mønster på papiret. Det er konstruktivisme, rundet af 21. århundrede.
Elisabeth McIntosh leger med pop- og opart i sine visuelt endog meget underholdende, men også meget konsekvente malerier i stærke spektralfarver, mens Ivelissa Jimenez i sine værker inddrager alverdens media. I disse reliefagtige opstillinger af ting i stærke farver, unddrages værkerne en præcis afkodning, idet der hænger mat papir med indbyggede ’kighuller’ ned foran alle herlighederne. Man føler sig som et barn, der har lyst til at rive papiret af karamellerne.
Endelig er der Julie Sass, hvis maleri rummer en slags penselskrift på det kridhvide, præparerede lærred. Hun lader her og der figurativitet opstå. Noget flyder ud af en beholder, en vaklende streg søger hen imod lærredets udkant, vækster synes at vokse opad. Det er en begavet leg på lærredet med knald på farverne.
Det abstrakte maleri har – hvilket malere som Malene Landgreen, Milena Bonifacini, Bodil Nielsen m.fl. allerede overbevisende har dokumenteret – virkelig fået en renæssance her i millennium. Interessant, at det også ser ud til at ske på den anden side dammen.

*Painting: The Current Surprise, Galleri Susanne Højriis, Bredg. 63, 1. Kbh. Ti.-fr. 11-17, lø. 11-14. Til 14. okt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu