Læsetid: 3 min.

Bifald til flersporet EU

13. oktober 2000

Udvidelsen mod øst vil have stor gavn af et EU i flere hastigheder, siger eksperter.

Europa i tvivlBIARRITZ – Det kan blive redningen for EU’s udvidelse mod øst, hvis de mest integrationsivrige lande i en ny EU-traktet får mulighed for at gå hurtigere frem.
Sådan lyder vurderingen fra en række eksperter, der følger EU’s optagelsesforhandlinger med de central- og østeuropæiske lande.
Samtidig med at EU’s regeringschefer i dag og i morgen forhandler om den nye traktat på et topmøde i den franske badeby Biarritz, peger eksperterne samstemmende på, at et mere fleksibelt samarbejde mellem de nuværende EU-lande i den sidste ende vil være til gavn for ansøgerlandene, selvom det ved første øjekast øger landenes afstand til fuldt medlemskab af EU.
Dr. Albert Pfaller fra det store tyske forskningsinstitut Friedrich-Ebert-Stiftung i Bonn, vurderer, at introduktionen af et ’EU i flere hastigheder’ kan løsne en række svære knuder i optagelsesforhandlingerne.
»Hvis EU-landene nu får åbnet døren for fleksibilitet, behøver de ikke længere at stå stejlt på, at alle lande er med til alt. Derfor bliver det heller ikke så farligt, at åbne for debatten om fleksibilitet i den anden retning. Det kan gøre det muligt for ansøgerlandene at få længere overgangsordninger på centrale områder som landbrugs- og miljøpolitik, hvilket kan sikre en hurtigere optagelse,« siger Albert Pfaller til Information.
Han påpeger, at indførelsen af princippet om fleksibilitet vil gøre det sværere for EU at stå hårdt på kravene om, at landene skal opfylde alle detajler i det såkaldte Acquis Communautaire, som udgør EU’s fælles lovgrundlag.
»Ikke mindst med Danmarks beslutning om at stå uden for euroen, er det slået fast, at EU de facto fungerer i flere hastigheder. Og hvis det for alvor bliver slået fast i den nye traktat, kan ansøgerlandene udnytte det i deres forhandlinger med EU,« siger Pfaller.
Også Andrzej Stepniak, der er professor i europæisk integration på Gdansk Universitet, ser muligheder for ansøgerlandene, hvis ideen om et Europa i flere hastigheder bliver en del af den nye traktat.
»Det kan være med til at fastholde den europæiske integrationsproces. Og det er ikke dårligt på et tidspunkt, hvor mange europæere er skeptiske over for EU og udvidelsen,« siger Andrzej Stepniak.

På 2. klasse
Samtidig advarer han dog kraftigt EU mod at bruge princippet om fleksibilitet til at placere ansøgerlandene på 2. klasse i forhold til de mest integrationsivrige af de nuværende EU-lande.
»Man kan frygte, at ønsket om et forstærket samarbejde skaber en situation, hvor ansøgerlandene kun får et skridt-for-skridt medlemskab og aldrig det fuldgyldige medlemskab,« siger Stepniak.
Samme frygt deles af den danske Østeuropa-ekspert Søren Riishøj, der er lektor på Syddansk Universitet og medlem af SF: »Der er en risiko for, at ansøgerlandene i 10-15 år havner på 2. klasse. Omvendt ville der uden muligheden for fleksibilitet være en risiko for, at der går meget lang tid, før landene bliver medlemmer.«
Derfor vurderer også han, at et EU i flere hastigheder alt i alt er en fordel for ansøgerlandene, og at Danmark bør undlade at nedlægge veto mod ideen.
Samtidig vurderer han, at fleksibilitet i forhold til ansøgerlandene kan modvirke den stigende folkelige modstand mod EU-medlemskabet i ansøgerlandene.
»Ved en mere smidig overgang til EU vil landene blive skånet for det optagelses-chok, som ellers ville være kommet,« siger Riishøj.
I Bonn vurderer Alfred Pfaller ligefrem, at åbningen for et Europa i flere hastigheder vil styrke EU-borgernes opbakning til EU og udvidelsen.
»Ved at skabe muligheden for fleksibilitet bliver det synligt, at EU ikke er på vej mod et Europas Forende Stater. Det bliver tydeligt, at EU er et samarbejde mellem forskellige lande, der kan variere meget. Dertil kommer, at muligheden for fleksibilitet i forhold til ansøgerlandene kan mindske mange EU-borgeres frygt for, at udvidelsen bliver frygtelig dyr for dem,« siger Pfaller.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her