Læsetid: 2 min.

Bro-boss går i protest

13. oktober 2000

Direktør for Det kgl. Teater, Michael Christiansen, har trukket sig fra sine poster i bro-selskaberne i protest. Jens Kampmann er sandsynlig afløser

For offentligheden kom det som en overraskelse: Klokken 12.05 kunne Ritzau meddele, at Michael Christiansen trak sig fra alle sine bestyrelses-formandsposter i de danske broselskaber.
Men for flere af Christiansborgs trafikpolitikere kommer Michael Christiansens beslutning øjensynlig ikke som den helt store overraskelse. Svend Heiselberg og Kaj Ikast hilser den endda velkommen.
Michael Christiansen har – ud over at være direktør for Det Kongelige Teater og bestyrelsesformand for Lauritzen-koncernen – også haft travlt som formand for bestyrelserne i Sund og Bælt Holding A/S, A/S Storebæltsforbindelsen og A/S Øresundsforbindelsen samt næstformand for bestyrelsen i Øresundsbro Konsortiet.
Men nu er det slut: Michael Christiansen har trukket sig fra sine mange bro-formandsskaber i protest mod den kritik, som blev fremsat af trafikminister Jacob Buksti på et samråd sidste torsdag.
På samrådet erkendte ministeren, at han ikke kunne forhindre konsortiet i at tilbyde rabatter og lavere takster, men meddelte samtidig, at han agtede at studere kommunikationen mellem ministeriet og konsortiet nøjere – underforstået: Næste gang vil ministeriet og trafikpolitikerne på forhånd tages i ed!

Troldmand søges
Michael Christiansen afviser over for Information, at trafikordførerne ikke var orienteret om takstnedsættelsen. Men som han også siger:
»Jeg har ønsket med min afgang at være katalysator for en proces, så Danmark og Sverige kan tale bedre om, hvordan man håndterer takstpolitikken på Øresundsbroen. Det er der behov for.«
– Hvorfor?
»Der er et stigende pres for at give lignende rabatter på Storebælt, hvad der ikke rigtig er mulighed for, og derfor har man udtalt kritik. Men jeg burde have afstået fra at øge integrationsprocessen over Øresund med de lavere takster – det er det, kritikken går på.«
Michael Christiansen understreger, at han ikke er enig i kritikken – men at det jo er politikerne, der ejer broerne.
»Man skal være lidt af en troldmand for at forene de svenske synspunkter om lavere takster med de københavnske og med de jysk-fynske. Det kan godt blive svært at finde den balance.«
»Afvejningen mellem Øst- og Vestdanmark og Sverige er en vanskelig politisk vurdering, som jeg tror, en anden skal foretage i stedet for mig.«
– Hvem?
Det ønsker Michael Christiansen ikke at svare på – det er trafikministeren, der skal udpege en afløser. De næste to uger er Jacob Buksti på rejse til USA og Japan.
»Men jeg vil sige, at efter det her kræver det, at man vælger en person, der er meget politisk tænkende,« siger Michael Christiansen, der nu vil koncentrere sine kræfter om at få bygget opera- og skuespilhus for Det Kgl.
– Har din beslutning nogen sammenhæng med dine andre gøremål som teaterdirektør og bestyrelsesformand for Lauritzen-koncernen?
»Ikke en dyt.
Det betragtes som så godt som sikkert, at Jens Kampmand skal afløse Christiansen. Kampmann har i en årrække været næstformand i Sund & Bælt, Storebælt og Øresund og er derudover tidligere minister for offentligt arbejde og forureningsbekæmpelse, tidligere direktør for Miljøstyrelsen og nuværende direktør for Invest Miljø A/S.
Selv ønsker Kampmann dog ikke at kommentere rygterne: »Jeg vil kun sige, at det er ministeren, der udpeger bestyrelsesformanden.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu