Læsetid: 2 min.

Ej, så alene

11. oktober 2000

Endnu en konceptuel fejl afslører sig for anmelderen i Den sorte Diamant

Bladtegning
Bo Bojesen vågner op en morgen i 1964. Han læser i avisen om en bibliotekar, der har udtalt, at han med sin uddannelse ikke er i stand til at hjælpe de mange teknisk interesserede lånere. Bojesens tegning i avisen næste dag forestiller en rod med styrthjælp, bøjende sig ind over disken til de bebrillede, kvindelige bibliotekarer med ordene: »Ku’ det hjælpe, hvis jeg siger, at forfatteren nærmest er en slags motorcyklens Søren Kierkegaard?«
Bo Bojesen tegnede i en menneskealder det daglige, nette kick i Politiken. Altid leveringsdygtig i en aktuel pointe til smil eller grin. Nærdemokratiet blev i hans vokabular til nærbureaukratiet.
Hans storhed er forlængst bekræftet, men, hvad der slår en ved gensynet, er hans overvældende politiske korrekthed, selvom han også revser politisk korrekte. Mest er han efter den danske dobbeltmoral f.eks. vedrørende synet på fremmedarbejdere – og den danske pølsemagelighed.
Efter ham kom der mere ætsende satire – Roald Als, Nicoline Werdelin og den nyeste, Strid, som lige p.t. er taget på en forunderlig rejse ned i Carsten Jensens mave.

Ikke et øje
Udstillingen er den første, efter at Det Kgl. Bibliotek har fået overdraget Museet for Dansk Bladtegning, i sig selv lidt af en begivenhed og en fortjent blåstempling af genren mellem kunst og journalistik. At udstille de bedste bladtegnere er en oplagt opgave for biblioteket.
Men havde Bo Bojesen selv været til stede mellem kl. 10.30 og 11 en alminelig tirsdag ville han med anmelderen have haft anledning til yderligere satire. For mens stueetagen var fyldt med liv og folk, lånere og turister (en sammenblanding, Den sorte Diamant, nylig er blevet stærkt kritiseret for), var der ikke et øje i underetagen, hvor ikke blot Bojesens, men også to andre udstillinger er – om komponisten J. P. E. Hartmann og af fotografen Candida Höfer.
Tegneren ville have været bedre tjent med en udstilling i stueetagen, hvor menneskene færdes. De kunne så bl.a. have irritret sig eller moret sig over en tegning, foranlediget af at New York Times i 1980 omtalte Danmark som »det forkælede barn i den europæiske familie«. Anker Jørgensen som lille barn i matrostøj ved et juletræ: »Hvor Fanden er alle gaverne?«

*Ud over alle grænser. Kulturmødet i Bo Bojesens streg. Museet for Dansk Bladtegning. Det Kgl. Bibliotek. Til 20. jan. Ma.-lø. kl. 10-19

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu