Læsetid: 2 min.

FDB-fusion afskaffer skindemokrati

11. oktober 2000

Fornuftigt at flytte FDB-medlemmernes indflydelse fra forretningsdrift til forbrugerspørgsmål, mener andelsekspert

Fusionen mellem de tre nordiske brugsforeninger FDB, det svenske KF og det norske Coop er endnu et skridt væk fra det lokale selvstyre, der ligger i andelstanken.
Fremover bliver den overordnede drift af butikker og indkøb nemlig fjernet fra den direkte medlemsindflydelse og lagt over i aktieselskaber. Og det er et fornuftigt skridt, mener Torben Bager, professor i organisation og ledelse ved Syddansk Universitet i Kolding.
»Det er begrænset, hvad husmoderen og landmanden – den lille mand – har forstand på i forhold til at drive en stor organisation,« siger han til Information.
De valgte forretningsbestyrelser skal frem over arbejde med forbrugerspørgsmål og give gode råd til bestyrelsen for det fælles nordiske aktieselskab Coop Norden med de nuværende foreningsformænd i bestyrelsen.
Men selv om Torben Bager erkender, at det er »endnu et skridt væk fra det lokale selvstyre«, så mener han, at beslutningen er fornuftig.
»Hvis det alligevel er en myte, at medlemmerne har indflydelse, kan man lige så godt aflive skindemokratiet og give dem indflydelse på det, de har en forudsætning for at beskæftige sig med: forbrugerspørgsmål,« siger han.

Fyringer på vej
Det er endnu ikke lagt fast, hvordan FDB’s aktiviteter skal lægges over i et aktieselskab, men det skal et udredningsarbejde frem til årsskiftet få styr på, oplyser informationschef Poul Dines, FDB. I februar-marts skal FDB’s kongres godkende fusionsplanerne, og den 1. juli næste år kan sammenlægningen være en realitet.
Moderselskabet Coop Norden skal stå for hele den overordnede strategi. Det vil bl.a. sige fælles indkøb, forretningstyper og investeringer.
Stordriftsfordelene vil også afspejle sig i flere produkter, der bliver fælles i de tre lande, samt et prisfald på cirka tre procent.
Det tolker professor Torben Bager som om, der er en slankning af organisationen på vej: »Fusioner ’sælges’ ofte på, at der er penge at spare ved en sammenlægning, for der vil altid være nogle overlappende funktioner. Det kan godt betyde en reduktion i antallet af ansatte,« forklarer han og påpeger, at det i FDB’s tilfælle er en tiltrængt slankekur.
»De har jo kørt med underskud i mange år, og det kunne ikke blive ved med at gå,«
siger professoren i organisation og ledelse.

FAKTA
FDB-Fussion
Moderselskabet får en egenkapital på ca. 20 mia. kr. og en samlet omsætning på 100 mia. kr. i i alt 3.000 butikker.
Fusionen gælder dagligevareforretningen, der er FDB’s dominerende område. Kun Merlin-kæden, en kaffefabrik og virksomhedens interne reklamebureau bliver holdt udenfor. I det svenske KF bliver cirka 60 procent af virksomheden omfattet af fusionen.
FDB og de få selvstændige brugsforeninger har en markedsandel på 38 procent, 1.189 butikker og 1,4 mio. medlemmer. I Sverige er KF koncernens markedsandel inden for dagligvarer 24 procent, 1.060 butikker og 2,5 mio. medlemmer. Coop Norge driver 984 butikker, har en markedsandel på 25 procent og 900.000 medlemmer.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her