Læsetid: 3 min.

Historiske romaner er mange slags

2. oktober 2000

Irske Antonia Logues ’Skyggeboksning’ og engelske
Giles Fodens ’Ladysmith’ viser genrens spændvidde

Nye bøger
Den tid er forbi, da unge romanforfatteres første bøger næsten altid handlede om dem selv og deres nærmeste i tid. Nu spøger fortiden. Breve fra forfædre genbruges. Elskede afvigere fra fortidens kulturelle avantgarde, ofte dyrket i specialestudier på universitetet, vækkes til live i historiske romaner. Interessen for mentalitetshistoriens ’hvordan tænkte de’ indvirker på moderne fiktion.
Giles Foden første roman The Last King of Scotland fortalte om rædselsregimet under Ugandas enehersker i begyndelsen af 1970’erne; hvad tænkte og gjorde egentlig Idi Amin, der så sig selv som Skotlands sidste konge?
Nu har Foden skrevet om et andet historisk tema, englændernes og boernes kamp om byen Ladysmith under boerkrigen. Det førte til en belejring, der varede 118 dage og forvandlede livet i en velordnet kaserneby til kaos og kannibalisme.

Perspektiv mod nutiden
En gammel bog med afskrifter af breve fra hans oldefar, der var britisk kavalerist i byen under belejringen, dukkede pludselig op, da Foden ledte efter fiskegrej i familiens pulterkammer. Her fandt han inspirationen til en roman, der også lukker unge Churchill og Gandhi ind i fiktionen. De var der begge i virkeligheden.
Churchill har skrevet herom i From London to Ladysmith via Pretoria. 1900-tallets største krigsherre og dets største pacifist fik deres første krigslektie dengang i 1899 i det sydlige Afrika, men drog hver sin lære heraf. Resten kan meget passende kaldes historie.
Romanen har således resonans og perspektiv frem mod nutiden. I centrum står den unge Bella Kiernan, datter af en lokal irsk hotelejer, der oplever belejringen som en mulighed for at ændre sin livsbane gennem kærlighed til en engelsk kavalerist.
Det er en god historie om et moderne splittet menneske, der også løftes af en række livlige bipersoner og mange detaljemættede sansninger af krigen som trivialitet og grumættet hverdag.
Bellas tanker i de mudrede beskyttelsesrum, omsat i originale sproglige billeder, glemmer man ikke så let. Hertil kommer de stærkt autentisk lydende breve fra kavaleristen, der formentlig
i virkeligheden er oldefaderens korte lavmælte epistler. Romanen er et vellykket forsøg på at vise, hvad det nyfødte 20. århundrede og dets mennesker havde med i bagagen. Ladysmith var og er det prisme, der kan spejle både det gamle og det nye århundrede.

Brevroman for tre
Hvor Foden magter et bevægende udtræk af store og små orgelpiber, giver debuterende Antonia Logue os et stykke enstonigt kammermusik i sin brevroman for tre.
Skyggeboksning er også bygget op om virkelige mennesker fra første halvdel af 1900-tallet, men her bliver de gjort til romanens hovedpersoner: Jack Johnson, den første sorte verdensmester i sværvægt og bedste ven med Arthur Cravan, amatørbokser og intellektuel provokatør, samt den engelske maler og digter Mina Loy, en af den tidlige modernismes glemte stemmer fra kredsen omkring Gertrude Stein. Craven og Loy blev lykkeligt gift med hinanden, men kort efter forsvandt Craven sporløst under et stormvejr ud for Mexicos kyst, engang under første verdenskrig. Mina Loy opgav aldrig helt muligheden af at genfinde ham på en af sine mange rejser rundt i verden.

Historien dør i sproget
Mange år senere i 1946 lader Logue sværvægtsbokseren Johnson og den radikale kunster Loy indlede en brevveksling om det, der skete dengang. Det er historieskrivning som introspektion, men de lange breve, fortalt af de to i jeg-form, får aldrig helt deres egne stemmer, selvom Johnson er klart den mest levende af de to, når han fortæller om sit bokseliv. Det er personalhistorie omsat i det intime brevs jeg-form, så sproget alt for ofte bliver fladt: »Vidste du at… Er du klar over, hvad den skiderik, du giftede dig med, havde lovet, at vi ville gøre?« Hos Logue dør historien i sproget, hos Foden lever historien gennem det. I sidste ende er det ofte slet ikke det store eller det lille perspektiv, der afgør, hvad der gør en historisk roman stor, men kort og godt sproget.

*Antonia Logue: Skyggeboksning. Oversat af Ulla Oxvig. 336 s., 249 kr. Viva
*Viva og Giles Foden: Ladysmith. Oversat af Svend Ranild. 315 s., 298 kr. Lindhardt og Ringhof

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her