Læsetid: 3 min.

Ingen udslag på geigertælleren

6. oktober 2000

Det er tvivlsomt om Asger Schnacks ’Rejsen til Geiger’ henvender sig til andre end sin forfatter og så den maler, den er skrevet til

Ny bog
I starten af halvfjerdserne skrev Asger Schnack åbenbart en digtsamling og fik den udgivet med et omslag af den tyske billedkunstner Rupprecht Geiger. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke i forvejen kendte noget som helst til denne Geiger, men Schnack er om ikke andet kendt som en mand med god smag, og pressemeddelelsen, der tydeligvis er skrevet af ham selv, hævder, at han har været optaget af kunstneren lige siden, samt at Louisiana ligefrem har et maleri af ham på lager, som vil blive ophængt i januar 2001.

Løst i kødet
Nu udkommer så på forlaget bebop Scnacks dobbelte beretning om en rejse til Geigers hjemby München og en rejse gennem hans kunstneriske univers fra tiden som krigsmaler i Ukraine til hans 92-års fødselsdag i år. Bogen består af et langt digt i fem hovedafsnit og masser af underafsnit og udkommer i en tosproget version med en tysk oversættelse af Herbert Zeichner – igen med omslag af Geiger selv.
Det begynder sådan set godt nok med et par introducerende afsnit dels om digteren, dels om Geiger:
»Jeg hedder Asger Schnack / Jeg er født i 1949/ Jeg har taget min tørn/ Jeg har gjort det så godt/ jeg kunne« osv. osv. Småsnakkende, lidt løst i kødet, men som en uhøjtidelig introduktion fint nok, og man når ikke langt ind i bogens hovedafsnit, der består af en lang række smådigte skrevet direkte til billeder af Geiger, før man ville ønske, at det bare var blevet ved pludreriet.
I stedet følger nu en endeløs række hæmningsløst trættende beskrivelser af malerier med titler, der for det meste blot består af tal og årstal. Jeg er ikke i tvivl om, at Schnacks begejstring for Geiger er ægte nok, men rungende hult kommer det alligevel til at lyde, når den ene abstrakte flothed dynges oven på den næste som f.eks i »’501/ 68’, 1968«: »Tungt hæver rød sig op og åbenbarer sin/ tyngde, løftet let over gullig grund: intens/ total, absolut, (åben), (lukket) autonomi:/ farvelys bevæger sig, farvelys bevæger sig.«

Kedeligt og monotont
Jeg vælger at citere netop dette digt ikke fordi, det skiller sig ud – tværtimod er det typisk ved at indeholde både ordet ’farve’ og et par farveord. Sådan kører henved halvdelen af samtlige tekster, og det er måske naturligt nok, når de nu er skrevet til en kunstner, for hvem farven er selve maleriets motiv. Det gør det imidlertid ikke mere spændende at læse, det betyder bare, at det ud over at være kedeligt også er monotont.
501/ 68 er et af de få billeder af Geiger jeg faktisk har set – ganske vist kun i en lille dårlig reproduktion, men alligevel mere interessant end
Schnacks beskrivelse af det.

Digterens Oh
Til allersidst i bogen kommer et afsnit, der forsøger at sige noget generelt om værkerne i stedet for at beskrive dem enkeltvis, og det er på nippet til at blive interessant i sådan en linje som »Når sneen smelter i ’mig’, bliver ’jeg’ tilbage som en Geiger.« Men det er alt for lidt og alt alt for sent.
Rejsen til Geiger er en bog, som er så indædt smal, at det er yderst tvivlsomt om den overhovedet henvender sig til andre end sin forfatter og så den maler, den er skrevet til. Den duer desværre ikke som introduktion, for uden illustrationer (som måske kunne have gjort den interessant) er de endeløse påkaldelser af farver meningsløse og den skitserede æstetik »At primitivisere formen/ for at intensivere farven/ Oh, sprogets komplementære flamme!« totalt mislykket.
Den er, så vidt jeg er i stand til at bedømme, heller ikke videre vellykket som fortolkning af de enkelte billeder for dem, der nu måtte kende dem – dertil er teksterne simpelthen for små, skitseagtige og slet og ret dårlige. Hver af dem kan sådan set reduceres til det Oh! man ser for sig digteren udstøde foran lærrederne. For læseren af disse digte giver geigertælleren ikke bare det allermindste lille udslag.

*Asger Schnack: Rejsen til Geiger – Et Digt. Tysk oversættelse ved Herbert Zeichner. Omslag af Rupprecht Geiger. 56 s., 200 kr. Forlaget Bebop

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her