DR og TV3 forsøger begge at modernisere den danske krimiserie
Tv-serier
»Vi er ikke i USA, du. Vi er i Danmark,« siger Ingrid Dahl, rejseholdets konstituerede drabschef under afhøringen af en kriminel i DR-TVs nye søndagssatsning, krimiserien Rejseholdet. En bemærkning, der både kan opfattes profetisk og besværgende, når det kommer til Rejseholdet og konkurrenten, TV3s beslægtede mandagsserie, Skjulte spor.
For det er med inspiration fra effektive amerikanske tv-serier, at Peter Thorsboe og Martin Miehe-Renard, bagmændene bag hver deres serie, har forsøgt at opdatere den hæderkronede og seervenlige danske krimiserie til et moderne, kræsent og medievant publikum.
Efter at have set et enkelt afsnit af Rejseholdet og et af Skjulte spor, så er det Peter Thorsboe og DR, som slipper bedst fra forsøget, selvom Miehe-Renard og TV3 gør, hvad de kan for at holde trit.
Land og rige rundt
Rejseholdet følger, ganske indlysende, Rigspolitiets rejsehold, som de farer land og rige rundt og løser de forbrydelser, som de lokale politidistrikter ikke kan overkomme. I første afsnit, hvor personer og konflikter tegnes fint op, bliver lederen af Rejseholdet dræbt, og hans chokerede kolleger må med Ingrid i spidsen forsøge at løse forbrydelsen.
Og lad det være sagt med det samme, DRs Rejseholdet anno 2000 har ikke meget at gøre med DRs gumpetunge Rejseholdet anno 1983. Vi har at gøre med en moderne, gennemarbejdet og velspillet og produceret serie. Situationer og karakterer får plads at folde sig ud på, og selvom det kan være svært at vurdere en serie efter kun første afsnit, synes instruktion (af Niels Arden Oplev, der også har stået for at udforme det dynamiske, men dog afdæmpede visuelle udtryk), manuskript og skuespil at gå hånd i hånd og skabe et overbevisende univers befolket af levende mennesker og troværdige intriger.
Det tjener serien og dens bagfolk til ære, at man ikke sensationshungrende har kastet sig over de værste og mest farverige forbrydelser, men i stedet tager udgangspunkt i en række virkelige, danske forbrydelser, som dog ingenlunde vil forekomme uspændende og blodfattige selv for et forvænt publikum.
Læsset trækkes af så strålende skuespillere som Mads Mikkelsen, Lars Brygmann, Waage Sandø og ikke mindst Charlotte Fich som Ingrid Dahl og det i en markant mere afslappet atmosfære.
Fich har en dejlig uimponeret attitude, og især det ikke uproblematiske samarbejde mellem Mikkelsens modvillige kriminalassistent og Fichs drabschef, Danmarks første kvinde på jobbet, bliver spændende at følge i fremtidige afsnit.
Det store udland
Hvor Thorsboes mange år med tv-dramatik, bl.a. Landsbyen, åbenbart har skærpet hans pen og giver Rejseholdet trods amerikansk inspiration en egen tone, så mangler Skjulte spor egne ben at stå på. Serien lægger ikke skjul på, at den både indholdsmæssigt og visuelt har hentet sin inspiration fra flere populære amerikanske tv-serier og film. Jeg nævner i flæng:
NYPD Blue, Homicide, Profile og Seven. Men selvom forsøget er sympatisk, så kan TV3 slet ikke holde trit med forbillederne.
Skjulte spor følger en håndfuld kriminalfolk i drabsafdelingen kommissær, profilpsykologer, retsmedicinere som de konfronteres med en bestialsk seriemorder drevet af et gammeltestamentligt hævnmotiv. Og den har tydeligvis ambitioner om at bringe den hjemlige tv-krimi på omdrejningshøjde med det store udland. Men forsøget er både for selvoptaget og banalt til at gøre indtryk ikke mindst visuelt, hvor alle sejl sættes til, håndholdt kamera, hurtig klipning, stemningsfulde nattebilleder.
Psykologien i serien, personerne og begivenhederne er simpelthen for tyndt skåret, og skuespillet er ind i mellem for famlende bl.a. Peter Mygind, Gordon Kennedy og Olaf Nielsen synes fejlplacerede og dialogen for klodset til, at dramatikken vil tage ved.
Og så er vi jo ikke i USA!
*Rejseholdet, DR1, søndage kl. 20. Skjulte spor, TV3 mandag kl. 21.20