Læsetid: 2 min.

Pres for større åbenhed om Femer-projekt

3. oktober 2000

Trafikminister Jacob Buksti skal i samråd om Femer Bælt planlægning

Trafikminister Jacob Buksti kommer til at forklare sig over for Folketingets Trafikudvalg i et samråd, som Margrete Auken (SF) vil indkalde til.
Baggrunden er Informations omtale i går af et lovændringsforslag, som ministeriet netop nu har ude til ekstern høring. Forslaget betyder, at den kommende tids planlægning af en eventuelt Femer Bælt-forbindelse overlades til et statsligt aktieselskab.
Konsekvensen bliver, at offentligheden afskæres fra indsigt i den videre planlægning af den tredje store faste forbindelse. Offentlighedsloven gælder kun for myndigheder – ikke for aktiviteter, der er organiseret som et aktieselskab.
Den manglende åbenhed møder da også udbredt skepsis fra en række medlemmer af Trafikudvalget:
»Jeg har ikke hørt om det forslag før. Men hvis staten skal gå ind som kautionist for en Femer Bælt-forbindelse, så vil vi også have indflydelse,« siger Svend Heiselberg (V).
– Gælder det også planlægningsfasen?
»Ja, de ting hænger sammen, med mindre det er private, der finansierer projektet. Og det tror jeg næppe, det er.«
CD’s Arne Melchior har ikke set lovforslaget tidligere, men han vil bestemt ikke være med til, at diskussioner og undersøgelser skal foregå bag lukkede døre.
»Vi er blevet kritiseret for, at både Storebælt og Øresund var for lukket, hvad det efter min mening bestemt ikke var. Men det bidrager i sig selv til, at forberedelserne til en eventuel Femer Bælt-forbindelse skal foregå i fuld, offentlig belysning,« forklarer Melchior, der tilføjer, at han »ikke lige ser en Femer Bælt-forbindelse for sig.«
Peter Skaarup (DF) mener, at det er »udansk«, når tingene foregår skjult for offentligheden.
»Vi må have en forklaring fra ministeren om, hvordan han vil sikre, at Folketinget og befolkningen får indsigt med det her,« siger Peter Skaarup, der tilføjer:
»Enten skal en Femer Bælt-forbindelse være fuldstændig privat – eller også må vi kunne holde ministeren fast på de oplysninger, der kommer frem.«
Den radikale Vibeke Peschardt har endnu ikke læst lovforslaget. Men principielt mener hun, at den lukkethed, der præger de andre statslige aktieselskaber, »ikke har været en fordel – med metrosagen i frisk erindring.«
Også Margrete Auken har først læst om forslaget i Information. Hun vil på samrådet bede Jacob Buksti redegøre for, hvordan trafikministeren, ministeriet, Trafikudvalget, Folketinget og endelig også befolkningen skal orienteres.
Margrete Auken lader en bagdør stå på klem for trafikministeren. Hun spørger, om Buksti vil sørge for, at offentlighedsloven skal gælde for det kommende rådgiver-aktieselskab.
Et medlem af Trafikudvalget ser dog umiddelbart positivt på Bukstis forslag, nemlig Jytte Wittrock (S):
»Jeg er ret tryg ved det, men jeg vil også godt have den forbindelse. Det er en praktisk måde at komme videre på,« som hun siger.
Det var heller ikke mandag at få en kommentar fra Jacob Buksti.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu