Læsetid: 2 min.

To liter sød og en Aamund

6. oktober 2000

Både forlæggere og boghandlere byder FDB velkommen
på bogmarkedet

Der ligger kølige kalkuler bag, når FDB i starten af november tilbyder toppen af poppen inden for litteratur til kunderne i OBS og Kvickly.
I første omgang vil supermarkedskæden OBS, tilbyde 450 til 550 titler, mens Kvickly lægger ud med 150 til 200.
Dermed er der taget hul på den skærpede konkurrence, der fra nytår vil præge bogmarkedet. Ud over en ophævelse af de faste bogpriser giver de nye regler supermarkedskæder mulighed for at forhandle alt fra den sidste nye roman af Jane Aamund til kogebøger fra alverdens lande.
FDB’s non-food direktør, H.C. Madsen, har ingen inten-tioner om at eksperimentere med at sælge bøger skrevet af mindre kendte forfattere.
»Vi har en udbredt kundefokuseret holdning til at sælge bøger. For os handler det om, at vi nu kan fuldende vores underholdningsafdeling, så vi kan tilbyde bøger side om side med videobånd, computerspil og cd’ere. Nu kan kunden frit vælge om han vil købe en cd eller en bog. Det gør da ikke noget, hvis kunden ind imellem vælger en bog i stedet for et computerspil,« siger H.C. Madsen, der dog ikke ønsker at kalde FDB en kulturbærende institution af den grund.
»At alle forbrugere kan få adgang til lødig litteratur alle steder i landet må da være et løft for litteraturen. Som det er nu, kan forbrugeren kun vælge mellem video, cd’ere og computerspil. Det var måske en ide, at kunden ind imellem valgte en bog,« siger H.C. Madsen.

Mersalg
»Det vil betyde et øget salg for både supermarkeder og boghandlere,« siger Erik C. Lindgren, der er formand for Danmarks Forlæggerfor-ening, og som har stået i spidsen for den opblødning, der er på vej på bogmarkedet.
»Der er jo mange mennesker, der ikke kommer i boghandlerne, fordi de tror, det kun er for meget belæste og intelligente mennesker. De kommer derimod i supermarkederne, og det er både i forfatternes og forlæggernes interesse, at bøger kan købes dér, hvor der kommer flest mennesker,« siger Lindgren.
Direktør for Den Danske Boghandlerforening, Olaf Winsløw, byder FDB velkommen på bogmarkedet.
»Der vil være enkelte mindre boghandler, der på grund af deres placering tæt på supermarkederne vil komme til at lide nød, men i det store billede vil det ikke have negative konsekvenser for boghandlerne,« siger Olaf Winsløw.
»Generelt tror vi det vil udvide markedet. Supermarkedernes bogsalg vil betyde, at flere vil begynde at interessere sig for litteratur. Hvis ikke disse folk kommer i boghandlerne i forvejen, vil det betyde, at de nu vil tage vejen forbi en boghandel noget oftere.«
Forlæggernes formand, Erik C. Lindgren, mener, at der i løbet af nogle år vil blive skærpet konkurrence mellem supermarkeder og bogklubber:
»Som det er nu holder alle vejret for at se, hvordan branchen vil reagere på de nye regler. Men på sigt kan priskonkurrencen blive så hård, at det kan få konsekvenser for bogklubberne. Begge parter vil være ekstremt prisbevidste, og der kan man i fremtiden se en priskrig, der i sidste ende kun har én vinder, nemlig forbrugeren,« siger han.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu