Læsetid: 2 min.

Unge musikere spiller ny musik

13. oktober 2000

Festival for ny musik på Konservatoriet. Et fremsynet initiativ fra institutionen, der oftest hellere ser bagud end fremad

Koncert
Når det gælder ny musik i konservatorieregi, tænker man umiddelbart på Det Fynske Musikkonservatorium. Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København har ikke i samme grad ønsket at fremhæve vor egen tids musik som en del af institutionens profil.
Derfor er det et bemærkelsesværdigt godt initiativ, som nogle lærere i København har taget: En hel uge med ny musik fra morgen til aften. Spillet af unge konservatoriestuderende.
Konservatoriets komponist-professor Ib Nørholm får særlig bevågenhed i festivalen idet han nærmer sig sin 70-års fødselsdag og derfor må forlade institutionen. Festivalen indeholder et miniportræt af Nørholm.

Nervøs sensibilitet
Ved kammerkoncerten onsdag aften spillede studerende fra konservatoriet, som kastede sig ud i den til tider slet ikke nemme musik. Kun en enkelt af musikerne havde jeg hørt før: Pianisten Martin Quist Hansen. Ved koncerten spillede han Ivar Frounbergs otte minutter lange Henri Michaux-præludier fra 1985.
Frounbergs først æstetiske ‘chok’ var Stockhausens klaverstykker, og indtrykkene fra tyskerens musik har taget bo i Frounbergs Henri Michaux-præludier. Det punktuelle fra Stockhausen klinger videre hos Frounberg, men uden at man har fornemmelsen af kopiering. Frounberg transformerer ældre mestres musik (Stockhausen, Xenakis, Varèse) og skaber en ny klangverden. Nervøs sensibilitet, hørbare kontraster, system og frihed er nogle af frounbergske kendetegn.
Frounberg har længe arbejdet med elektronik. Det gør hans lidt yngre kollega Ejnar Kanding også. Han fik opført Entbergen II fra 1999 af meget unge musikere, der, iklædt ledninger og hovedtelefoner, havde deres at bakse med. Med komponistens hjælp ved klangmaskinen, slap de unge heldigt fra opførelsen.
På koncerten blev spillet andre lærere fra konservatoriet: Hans Abrahamsen, Lars Bisgaard og Steen Pade. Abrahamsens Walden fra 1978 er tilsyneladende let at spille, men det er det ikke. I den lyriske ende fandt de studerende ind til noget væsentligt i Bisgaards pastiche og Niels la Cours sprøde klange.

*Ny Musik på Det Kgl. Danske Konservatorium. Studerende med værker af Bisgaard, Abrahamsen, Kanding, Pade, la Cour og Frounberg. Anbefaling: Dronningesalen, Den Sorte Diamant, fredag kl. 19.30, hvor studerende fra Konservatoriet spiller og Inger Christensen læser op. Samtale ved Per Aage Brandt og Svend Aaquist

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her