Læsetid: 3 min.

Berlingskes fremtid er uvis

30. november 2000

Berlingskes fremtidige skæbne afhænger af interne magtkampe hos de nye ejere i Orkla. Fremtidsperspektivet kan være, at Berlingske bliver solgt videre endnu engang

Intern uro hos Berlingskes nye norske ejere, Orkla, kan betyde, at medievirksomheden bliver solgt fra, og dermed kan spekulationerne om Berlingskes fremtidige ejerskab atter begynde.
Orkla er et konglomerat, der sælger alt fra fødevarer over kemikalier til aviser, og kræfter i bestyrelsen og blandt aktionærerne, kæmper for, at Orkla skal sælge Orkla Media fra og i stedet satse på færre aktiviteter.
Orkla Media er den omstridte adm. direktør Jens P. Heyerdahls hjertebarn, og han kæmper derfor for, at Orkla Media skal blive i den store koncern.
Men Jens P. Heyerdahls job som direktør har igennem de sidste par måneder hængt i en tynd tråd, da han er blevet beskyldt for at have andel i en skummel affære om et salg af en aktiepost på ni procent. Aktierne er blevet solgt med en formodet kæmpe rabat til en hemmelig køber. På et otte timer langt bestyrelsesmøde besluttede bestyrelsen i går dog at beholde Jens P. Heyerdahl på direktørposten, og dermed led fortalerne for et frasalg af Orkla Media et nederlag.
Det er især aktionær og bestyrelsesmedlem i Orkla, Christen Sveaas, der har talt for et frasalg. Han har bakket 100 procent op om Orklas køb af Berlingske, da et Orkla Media med store interesser i Danmark vil gøre et frasalg til en stor international mediekoncern lettere.

Udskillelse
De utilfredse aktionærer har dog ikke magt nok til selv at gennemtrumfe den store organisatoriske omstrukturering, men flere norske medieeksperter vurderer, at Jens P. Heyerdahl står svækket efter, at der er rejst mistillid til ham.
Og hvilke perspektiver tegner der sig så med en svækket adm. direktør?
Muligheden for at Orkla Media bliver solgt fra er ulige blevet større. Og det ser professor på senter for medieøkonomi på Handelshøyskolen BI i Oslo, Rolf Høyer som et logisk træk. Han mener ikke, at Orkla Media er en vellykket forretning, og han peger på den store svenske medievirksomhed MTG som et succesrigt fortilfælde på et frasalg. MTG er blevet en af Europas største medievirksomheder efter, at svenske Kinnevik solgte MTG fra.
»En svækket adm. direktør vil give større spillerum for de kræfter i bestyrelsen, som ønsker at frasælge Orkla Media. I sådan et tilfælde er Orklas køb af Berlingske straks mere meningsfuldt, hvis man tænker på de internationale aktører på mediemarkedet. Norge er et lille marked og er derfor uinteressant for et stort kontinentalt medieselskab. Men med opkøbet af Berlingske kan det være, at de store kontinentale mediekoncerner sætter sig i bevægelse. Hidtil har de været passive,« siger han.
Den mest sandsynlige køber af Orkla Media er dog nok den finske medievirksomhed Sanoma WSOY. Virksomheden ejer allerede 30 procent af den norske A-presse og har store ejerinteresser i traditionelle papiraviser, som størstedelen af Orkla Media består af. Samtidig har Sanoma en stærk egenkapital, der gør dem til en sandsynlig køber.
»Vi ser os rundt efter nye muligheder. Vi ønsker at blive en af Europas ledende mellemstore mediehuse og vil derfor udvide internationalt,« har informationschef i Sanoma WSOY, Raija Kariola, tidligere sagt til den norske avis, Dagens Næringsliv.

Hvorfor Berlingske?
Hos flere norske medieeksperter tegner der sig et lidt uklart billede af, hvorfor Orkla har købt sig til aktiemajoriteten i Berlingske. Mange vurderer, at Orkla har gjort et dårlig køb med Berlingske, da der ikke logisk set er nogen naturlig synergi-effekt mellem Berlingskes danske aviser og Orklas aviser i Norge, Baltikum og Polen.
»Opkøbet er en god måde for Orkla at vokse hurtigt på, men den manglende synergi-effekt mellem Orkla og Berlingske tyder på, at de har betalt for meget for Berlingske,« siger den norske medieanalytiker i Karl Johan Fonds, Audun Stensvold.
Han bakkes op af Rolf Høyer, der ser Orklas køb som en dårlig investering.
»Vi ved jo ikke, hvad de har betalt for Berlingske. Det kan se ud til, at det er en katastrofal dårlig finansiel investering,« siger han. Til trods for at opkøbet af Berlingske betragtes som en dårlig handel, har Orkla haft et stort incitament for at gå ind på det danske mediemarked. Det mener professor i Medie og Kommunikation på Oslo Universitet, Helge Rønning, der ser Orklas indtog i Danmark som Orklas måde at positionere sig som en stor medievirksomhed i Norden.
»Vi ser konturerne af et integreret nordisk mediemarked. Opkøbet af Berlingske skal samtidig ses som et et led i konkurrencen mellem de tre store norske medieselskaber, Schibsted, A-pressen og Orkla,« siger han.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her