Læsetid: 4 min.

FILM

23. november 2000

*Bill Murray (som altid forrygende), Harold Ramis, Dan Akroyd og Ernie Hudson fører an i de løsslupne og underholdende løjer i Ivan Reitmans super succes Ghostbusters. Fire utilpassede originaler, videnskabsmænd inden for det paranormale felt, danner et firma, Ghostbusters, som skal ernære sig ved at fange spøgelser. Og hvileløse, drilagtige sjæle er der rigeligt af i New York, hvor de fire bor. Ghostbusters er spækket med special effects, der vækker de mange mere eller mindre vanvittige gespenster til live på troværdig vis, og Ramis’ og Akroyds manuskript er tilpas kvikt til, at filmen ofte kalder på smilet. Tilbage er kun, i kor med den monstersælgende titelsang, at skråle: Who you gonna call? Ghostbusters!
Ghostbusters. TV3, fredag 20.00-22.05

*Dogme Det blev til en Sølvbjørn til instruktør Søren Kragh-Jacobsen og en skuespillerpris til hovedrolleindehaver Iben Hjejle, da den tredje dogmefilm, Mifunes sidste sang, fik verdenspremiere i Berlin for snart to år siden. Og på den måde blev dogme-succesen cementeret med en lun og meget charmerende historie om forretningsmanden og callgirl’en, der trods alle odds forelsker sig i hinanden. Anders W. Berthelsen spiller med bravour forretningsmanden Kresten, der på sin bryllupsdag må drage til Lolland, fordi hans far er død og den retarderede lillebror, Rud (Jesper Asholt), ikke kan klare sig selv. Kresten hyrer Liva (Hjejle, både sød og sej), en callgirl på flugt, som husholderske og regner med selv at kunne vende tilbage til København og sit liv som forgyldt wonderboy. Men sådan går det selvfølgelig ikke, og da de to søgende sjæle, Liva og Kresten, falder for hinanden, bliver der vendt op og ned på alting. Oscar-vinder Anders Thomas Jensen har sammen med Kragh-Jacobsen skrevet det kvikke, vittige manuskript, der rummer megen varme og vel basalt set er en hyldest til kærligheden og et opgør med en moderne, forvirret tilværelse. Kragh-Jacobsen har i Mifunes sidste sang valgt en visuel stil, der med sine rolige, varme billeder adskiller sig væsentligt fra de to foregående dogmefilm, og som passer strålende til den i formen ganske traditionelle og meget medmenneskelige historie.
Mifunes sidste sang. DR 1, lørdag 20.25-22.10'

*Pedro Almodovar og Bigas Luna er de filmiske indslag i DR 2’s temalørdag om et Spanien, der nu kan fejre 25-året for diktator Francos død. Min hemmeligheds blomst er ikke en af Almodovars allerbedste film, men den peger dog frem mod sidste års fremragende Alt om min mor, idet den blander både seriøst melodrama og de kulørte manerer, den spanske instruktør scorede sine stik på i 80’erne og slutningen af 90’erne. Marisa Paredes spiller den midaldrende Leo, der er ulykket gift med og forelsket i en flot, yngre mand, der ikke længere elsker hende. Hun nægter at erkende, at kærligheden er forsvundet ud af ægteskabet, og under pseudonym skriver hun illusionsløse, romantiske historier. Min hemmeligheds blomst fortæller om nødvendigheden af at erkende virkeligheden, og det gør den livligt og sikkert, med sans for detaljerne og øje for sine bestemt ikke kedelige karakterer. Mindre helstøbt, men dog ganske løssluppen og farverig skulle Bigas Lunas Macho være. Efter sigende en underholdende satire over kønsroller i nutidens Spanien fra Almodovars frække lillebror, der egentlig ikke minder så meget om Almodovar og er både mere grovkornet og platfodet end sin populære kollega. Det kunne gå hen og blive en underholdende aften i de store følelsers tegn.
Min hemmeligheds blomst/La flor de mi secreto. DR 2, lørdag 21.15-23.00
Macho/Huevos de oro. DR 2, lørdag 23.20-0.50

*Russ Meyer endelig tilbage på TV2. Kanalen viste tre af den brystfikserede instruktørs mildest talt besynderlige film i løbet af sommeren, og de kommende dage er der mulighed for at se to af brystmesterens bedste film, den nærmest plotløse Vixen (’68) og svanesangen Beneath the Valley of the Ultra-Vixens (’79). Vixen er ifølge Meyer selv en af de mest erotiske film, der nogen sinde er lavet. Filmen handler om, hvis man kan bruge det udtryk, en ensom, gift kvindes seksuelle udskejelser og er en humoristisk hyldest til sex i modsætning til adskillige af Meyers tidligere film, hvor sex var en beskidt afffære, som gerne fik forfærdelige konsekvenser for de implicerede. Filmen kostede Meyer 72.000 dollars at lave og indtjente 7,5 mio. – et ganske pænt afkast må man sige.
Vixen fik i øvrigt dansk biografpremiere, men på et tidspunkt hvor pornoen var blevet frigivet, hvorfor den fremstod ganske tam. Samtidig blev den nedsablet af anmelderne. Også den amerikanske hardcore-pornobranches fremstormen i 70’erne gjorde det svært for Meyer at blive ved med at lave sine trods alt blødt-erotiske film, og Beneath the Valley of the Ultra-Vixens fra ’79 var den sidste biograffilm fra en mand, der nægtede at lave hardcore-porno. Filmen, der har manuskript af Meyer selv og den i dag så berømte og respekterede filmkritiker Roger Ebert, portrætterer en mand, der kun formår at dyrke analsex, hvilket får hans stakkels, storbarmede kone til at gå til yderligheder i forsøget på at redde deres ægteskab. Ja, kedeligt er det i hvert fald ikke.
Vixen.TV2, lørdag 23.25-0.40
Beneath the Valley of the Ultra-Vixens. TV2, søndag 0.10-1.45

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her