Læsetid: 4 min.

Film

2. november 2000

*Charles Boyer er den romantiske fredløse, der skjuler sig i Casbah’en i denne kitsch-klassiker fra 1938. – Come wiz me to the Casbah, skulle den legendariske forfører have sagt til Hedy Lamarrs parisiske millionøse på slumtur i det berygtede forbryderkvarter. Men denne replik forekommer faktisk ikke i filmen, der blev et af datidens store hits og skærpede amerikanernes appetit på syndig europæisk kærlighed. For her kunne man for første gang se den eksotiske Lamarr (i virkeligheden en østrigsk golddigger) i en hed affære med den sofistikerede franskmand Charles Boyer, der så sandelig heller ikke var et af Guds bedste børn.
Algiers er en klar forløber for den mere amerikansk sunde Casablanca, hvilket også gælder det arabiske miljø med casbah’en labyrintiske virvar af snoede smågader og mørke skjulesteder. Charles Boyer er Pepe le Moko, der længes så skrækkeligt efter det Paris, som også Lamarr savner bitterligt, dog med østrigsk accent. Filmen gjorde hende til årets sensation i Hollywood og udskreget som »verdens smukkeste kvinde«. Det kunne hverken et konventionelt glamourøst udseende eller et beskedent talent leve op til, og fem ægtemænd senere var hun i 1960’erne en af filmbyens tragiske has beens. Den begavede Boyer fortsatte derimod karrieren mange årtier endnu både i USA og Europa. – I øvrigt er Algiers en amerikansk genindspilning af Julien Duviviers franske klassiker Pepe le Moko fra 1937, med Jean Gabin i titelrollen. Det er John Cromwell, der står for den amerikanske version, som ofte efterligner originalen helt ud i de enkelte kameraindstillinger.
Algiers/Algier. DR 1, torsdag kl. 14.10-15.50

*Cameron Crowe er nok ikke et navn, der er så kendt herhjemme, men det kan det nå at blive. Crowe er nemlig i al stilfærdighed en af de klart bedre amerikanske instruktører, hvad han synes at have bevist endnu engang med den nyligt udsendte, selvbiografiske Almost Famous, som ser tilbage på hans vidunderbarn-karriere som teenageskribent på det berømte rockmagasin Rolling Stones. – Crowe gled fra journalistikken over i instruktørstolen og lavede blandt andet den charmerende teenage-romance Alle elsker Lloyd med John Cusack og den mere strømlinjede succes med Tom Cruise, Jerry Maguire. – I Singles fra 1992 skildrer Crowe de 25-30-åriges kærlighedskonflikter i en afdramatiseret, men direkte form, hvor personerne ofte snakker lige ud til kameraet om problemerne med det modsatte køn. En Seattle-ejendom for enlige unge er rammen om en træfsikker, afdæmpet kærlighedskomedie, der omfatter sin personer med varme og ømhed. Bridget Fonda er fremragende som pigen, der falder for grunge-rockeren Matt Dillon, som i øvrigt ses i selskab med medlemmer af den berømte Seattle-gruppe Pearl Jam. Dette band står – sammen med andre Seattle-navne som Soundgarden og Mudhoney – for underlægningsmusikken.
Singles. Tv1, torsdag kl. 21.00-22.50

*Kevin Kline brillerer (som sædvanlig!) i denne velfortalte forvekslingskomedie, som DR 1 sender som en meget passende hilsen til det amerikanske præsidentvalg. Kline har dobbeltrollen som den rare hverdagsmand Mr. Kovic og den utro kyniker af en præsident, Bill Mitchell, som gøres ukampdygtig af et sex-udløst slagtilfælde. Da Kovic af ydre ligner præsidenten på en prik, kaldes han til Det Hvide Hus som erstatning, og så er spillet gående. – Ivan Reitman, der især er kendt for Ghostbuster-filmene, har instrueret i mere dæmpet intim stil, og Klines samspil med den hårdt prøvede præsidentfrue Sigourney Weaver er en nydelse. Filmen, der er fra 1993, er noget så sjældent som en lun, hjertevarm satire, med fjerne ekkoer fra 1930’ernes og 40’ernes Frank Capra-komedier.
Dave. DR 1, lørdag kl. 20.15-22.00

*Adam & Eva At gøre de hverdagslige foreteelser i tosomheden interessante, ja endda morsomme, er ikke enhver givet, slet ikke patetiske alvorsmænd/kvinder, der vil have os til at tro, at et brudt parforhold er verdens undergang. Denne svenske komedie var årets film i hjemlandet 1997 og lod sig også let eksportere, for den er lavet med et vældigt overskud af fortællelyst og træfsikkerhed. Den begynder, hvor mange kærlighedshistorier slutter, med Adams og Evas lykkelig forening og løfter om evig kærlighed – og springer så fire år frem. Da har både Adam og Eva sandet, hvor lang evigheden kan være. Noget nyt må til – sammen eller hver for sig. – Instruktørforfatterne Hannes Holm og Måns Herngren varierer de i grunden banale temaer, så de får ny friskhed og humor i Björn Kjellmans og Josefin Nilssons gestaltning. For eksempel leges der sjovt med reklamefilmssproget.
Adam & Eva. DR 2, lørdag kl. 21.25-23.00

*Vanessa Redgrave er med til at gøre Agatha til en af gengangerne på de mange tv-kanaler. Hun ses i hypersensitiv udfoldelse som den 36-årige kriminalforfatterinde Agatha Christie, der normalt var en særdeles tjekket person, men bevisligt forsvandt sporløst fra ægtemand og eftersøgende politi i 11 mystiske dage. Hukommelstab lød den efterfølgende forklaring, og sagen blev dysset ned. – Filmen giver selvfølgelig sit bud på de 11 dage, hvor vi følger Agatha på flugt til et fashionabelt kurhotel, måske på jagt efter sin mands formodede elskerinde. Dustin Hoffman spiller en energisk amerikansk journalist, der opsporer hende og under falsk navn indleder et kurmageri, som rummer mere end lysten til at få fat i en god historie. En slags venskab opstår, lidt af en kysk romance, og journalisten viser sig som en gentleman ved ikke at skrive historien. Vi er immervæk i 1926, hvor noget sådant kunne forekomme. – Filmen lever ikke blot på flot opsatte datidige scenerier, men nok så meget på de intime scener mellem de to hovedpersoner, hun høj og sensitiv, han mindre og tough. Et usædvanligt par i en underholdende film.
Agatha/Agatha Christie-mysteriet. TV2, lørdag kl. 23.00-00.40

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her