Fransk forsvars nye superfly, Rafale, er blevet så forsinket og dyrt, at det tegner til en fiasko
PARIS Det franske forsvars nye super-kampfly Rafale, der har været under udvikling siden midten af 1980erne, er endnu næppe kommet ud over prototype-stadiet, mens omkostningerne løber løbsk. Flyet bliver 30 procent dyrere end beregnet for ti år siden, og stykprisen kan nu anslås til ca. 750 mio. kr., fremgår det af en ny rapport fra Nationalforsamlingens finansudvalg.
I rammeloven for forsvaret for 1984-88 blev det forudset, at der skulle være leveret 137 Rafale til luftvåbenet og flåden i slutningen af 2000, men til dato er der kun blevet leveret fem.
På grund af de gentagne forsinkelser og udskydelser, som både skyldes tekniske problemer og budgetvanskeligheder, er de store eksportordrer, der skulle gøre projektet rentabelt, udeblevet. Hidtil har udviklingen af flyet og produktionen af fem eksemplarer kostet den franske stat 57 mia. kr., mens producenten Dassault Aviation og underleverandører i den franske industri har investeret tilsammen ca. 20 mia. kr.
Frankrig har valgt at udvikle sit eget kampfly i stedet for at deltage i det fælleseuropæiske projekt Eurofighter, der forlængst er sat i masseproduktion, navnlig takket være en massiv ordre fra det tyske Forbundsværn.
I rapporten konstateres det, at de eksisterende Rafale fly er en standardversion, hvis ydeevne ligger langt under den tilsigtede endelige version med dens mange forskellige funktioner. Det fastslås også, at den nu beregnede stykpris på ca. 750 mio. kr., ikke omfatter bevæbningen, raketter og bomber.
Selv om det ikke siges rent ud, synes rapporten at lægge op til den konklusion, at Frankrig ikke har råd til at udvikle og producere et fly af denne karakter.
Prototypen var klar og blev prøvefløjet allerede i 1986, men først i 2002 venter man at blive færdig med leveringen af de første ti fly til flådens luftstyrke. Luftvåbenet får sin første eskadrille af Rafale i 2005.
Nye krav koster
Forsinkelserne hænger sammen med, at forsvarsbudgetterne er faldet konstant siden midten af 1990erne. Men der er også opstået problemer på grund af de ændrede krav, der stilles til et moderne kampfly, i løbet af en så lang periode et bestandigt kapløb med den tekniske udvikling.
»De finansielle konsekvenser af den vedvarende forhaling af programmet er betydelige,« hedder det i rapporten. »Man konstaterer en markant fordyrelse af udviklingsomkostningerne. Beregningerne er steget med 30 procent i forhold til 1989-tallene.«
De ca. 75 mia.kr., som staten og industrien har investeret til dato, går forud for den egentlige produktion. Styrelsen for rustningerne anslår nu produktionsomkostningerne for 294 fly til ca. 170 mia. kr.
Men med udviklingsomkostingerne kommer flyet til at koste skatteyderne ca. 750 mio. kr. pr. stk.
»Nogle observatører hævder, at de samlede omkostninger for programmet nu er under kontrol,« bemærkes det i rapporten. Men det tilføjes: »Dette er sandt, hvis det samtidig præciseres, at overskridelserne i forbindelse med udviklingen er et faktum, mens besparelserne i forbindelse med produktionen endnu er potentielle...«
I mellemtiden har de nyeste krigserfaringer - fra Golf-krigen og Balkan ført til flere omvurderinger. Rafale havde oprindeligt kun én plads, men det har vist sig, at et fly med to pladser er nødvendigt til de opgaver et moderne kampfly skal løse.
Det franske luftvåben havde fra begyndelsen ønsket et fly med to pladser, men flåden har først i sommeren 2000 »elleve år efter lanceringen af programmet,« understreger rapporten udtalt sig til fordel for versionen med to pladser.
Denne omvurdering har bidrage stærkt til at forøge omkostningerne.