Læsetid: 3 min.

Kræs for kendere

14. november 2000

En dj-legende dukkede op i København

Hiphop
dj Jazzy Jeff går på klokken kvart over et. På det tidspunkt har en stor del af nattekøbenhavnerne ikke engang sat sig ind i taxaen til Vega endnu. Bare ærgerligt for dem, for de misser første del af en performance, der på en halv time har pisket stemningen på dansegulvet op til noget nær jubel. Jeff spiller ægte, gammeldags hiphop, hvilket føles helt overrumplende rart midt i en house-tid, hvor producerne forlængst har skubbet rapperne ud på et sidespor.
Han har spillet hiphop cirka siden det blev opfundet, og han har dj’et i over 20 år. Hans stil er asketisk old school: Han har sit turntable, sin pladesamling – og så har han et unormalt godt greb om sin pick-up, der leverer scratch af den mytologiserede slags. Ikke ekvilibristiske scratch, der glemmer dansegulvet (som trommesoloer til rockkoncerter), men hypermusikalske scratch, der indgår homogent i numrene og alligevel skaber helt nye lyde ud af ingenting. Jeff er heller ikke genert for at spille numre som folk kender – og pludselig ser man rundt om i salen de gamle hiphoppere, der har lagt kasketten bag sig, grine lykkeligt og nikke vidende til hinanden. Aftenen har nemlig en forhistorie.

Soundtrack til ungdom
For en stor del af den lidt ældre ungdom, dem i tyverne, bliver minder fra sommeren ’91 konsekvent afspillet med ét bestemt soundtrack: »Summertime« med dj Jazzy Jeff & The Fresh Prince. For andre får tv-serien Fresh Prince From Bel-Air teenageminderne til at vælte frem. Og for et bestemt udsnit af denne ungdom vil begreber som the transformer scratch eller the chirp scratch få julelysene frem i øjnene.
Fællesnævneren er en mand fra Philadelphia, Jeff Townes aka dj Jazzy Jeff, og han besøgte Store Vega i lørdags. For at forstå, hvorfor et sådant besøg kunne få et propfyldt dansegulv til at gå helt i bro over halvanden times dj-sæt, og dj Noize på P3 til at glemme alt om musik til lytterne og public service for at diskutere turntable-teknologi i en time on air med Jeff, bliver man nødt til at kende lidt til baggrunden for mandens status som en gammeldags hiphophelt.
dj Jazzy Jeff har fagligt været rapperen Will Smiths bedre halvdel siden de mødte hinanden til en fest i Philadelphia engang midt i firserne. De fik en pladekontrakt i ’86 efter at Jeff havde vundet et dj-battle, og resten er sådan set historie.
Fra den ultimative barbecue-sang »Summertime« til Will Smith-hits som »Gettin’ Jiggy with It« (der indeholder Jeffs famøse chirp-scratch) har den dynamiske duo holdt rappens fane højt i en tid, hvor andre rappere skød hinanden eller blev overdøvet af den elektroniske musik, der i mere eller mindre ortodokse varianter har noget nær monopoliseret dansescenerne i de sidste år.

Det globale DJ-kollektiv
Når en figur som dj Jazzy Jeff pludselig dukker op på Vesterbro, skyldes det Vegas samarbejde med den allestedsnærværende, franske Respect-klub. Jeff har arbejdet sammen med Little Louie Vega (der gæstede Vega sidst i oktober) og Kenny Dope Gonzalez (der skulle have spillet med i lørdags, men meldte afbud på grund af en brækket fod). De to er mændene bag den nyskabende NuYorican Soul-plade fra 1997, hvor også Jeff havde foden indenfor. Og så er de med i Respect-slænget.
Det samme er Eric Rug, der overtog Vegas pladespillere efter dj Jazzy Jeff. Rug er fransk veteran-dj og leverede et tungt, funky house-sæt, der i sig selv var besøget værd. Alligevel tog det lidt tid at omstille sig fra den dejlige hiphop-stemning. Tilbage til år 2000.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her