Med Tiger på spring, drage i skjul, har Ang Lee lavet et detaljerigt og prægtigt kærligheds- og martialarts-drama
Ny film
Der er øjeblikke af rendyrket poesi i Ang Lees seneste film, der endnu engang understreger den taiwanesiske instruktørs alsidighed. Tiger på spring, drage i skjul er et storladent kærlighedsdrama, som slår benene væk under publikum med sine prægtige billeder, inciterende kampscener og indfølte skuespil fra de to hovedrolleindehavere Chow Yun Fat og Michelle Yeoh.
Lee, der med The Ice Storm og Fornuft og følelse viste, at han er en mesterlig sædeskildrer, har i denne film, som i flere af sine tidligere, valgt at rejse tilbage i tiden til et feudalt Kina i begyndelsen af 1900-tallet for at fortælle et eventyr om store følelser og de mænd og kvinder, som er fanget i orkanens øje mellem traditioner, kønsroller, frihedstrang og deres elskede.
Kernen i Lees film er den uforløste kærlighed mellem sværdkæmperen Shu Lien (Michelle Yeoh) og den respekterede kriger Li Mu Bai (Chow Yun Fat), der også er Shu Liens afdøde mands bror.
Slægtsforholdet betyder, at det er svært for de to åbent at dyrke deres følelser for hinanden, ligesom deres tilknappede krigernatur gør, at de ikke gerne taler om det.
Mu Bai overvejer seriøst at lægge sit legendariske sværd, Grønne skæbne, på hylden for at hellige sig kærligheden, men da sværdet bliver stjålet af en discipel af morderen Jaderæven, som har dræbt Mu Bais mester, byder hans ærefølelse ham at hævne sin mester.
På den måde havner Mu Bai og Shu Lien midt i storpolitik, familieopgør og et umuligt kærlighedsforhold mellem en egensindig, forvirret guvernørdatter og hendes udkårne, en varmblodet lovløs. Således bliver det Mu Bai og Shu Liens opgave at sikre, at de unge elskende vælger den kærlighed, som de selv ikke har kunnet vælge, samtidig med at de bekæmper den farlige Jaderæv.
Ballet
I Tiger på spring, drage i skjul formår Ang Lee på beundringsværdig vis at forene det bedste fra den kinesiske martialarts-film med sin egen specialitet, det karaktérdrevne, menneskelige drama. Han undgår på den måde alle de ofte hysteriske, oversentimentaliserende manerer fra martialarts-filmene og tilfører samtidig dramaet en sjælden livfuldhed og dynamik.
Filmen er både en smuk skæbnefortælling, som prædiker frihed til at vælge, ikke mindst kærligheden, og så er det en tempofyldt actionfilm, hvor hovedpersonerne opfører de mest utrolige svæve- og martialarts-balletter henover hustage og fra toppen af bambustræer. Det er forbløffende at skue, mageløst
koreograferet af Yuen Wo-Ping, elegant fotograferet af Peter Pau, afdæmpet, forførende akkompagneret af Tan Dun og usvigeligt sikkert iscenesat af Ang Lee, der er tydeligt bevidst om alle martial arts-genrens konventioner og uskrevne regler. At han bl.a. har kigget en af martialarts-artisteriets store skikkelser, Hong Kong-instruktøren Tsui Hark, over skulderen er åbenbart, men Lees film er så meget sin egen, at det intet tager fra instruktørens bedrift.
Detaljerigdom
Der er kælet for detaljerne i alle henseender i den ødsle produktion, der overbevisende bringer sit publikum 200 år tilbage i tiden. Kostumer, produktions design og kulisser skaber den perfekte illusion sammen med den skarpe og dog underspillede dialog og de vidunderlige præstationer fra Yun Fat og Yeoh og fra Zhang Ziyi og Chang Chen som de unge elskende.
Meget siges, men endnu mere er at læse mellem linjerne. Yun Fat og Yeoh, to af Asiens største filmstjerner, som nu også gør sig i Hollywood, er mestre i antydningens kunst. Det mest diskrete blik, et næsten umærkeligt drag om munden og stille gestikuleren får stor betydning.
Yeohs smukke Shu Lien er selvsikkerheden selv, når hun taler med sin sabel, men i Mu Bais nærvær titter den kærlighedshungrende kvinde frem, og tale falder hende ikke længere så let.
Yun Fats Mu Bai, der tydeligt er forgabt i Shu Lien, men tøver med at give efter for sine følelser, er arketypen på en sværdkæmper i balance med sig selv, når han med den ene hånd på ryggen elegant overvinder sine fjender.
Jeg tøver til gengæld ikke med at kalde Tiger på spring, drage i skjul for en fremragende film, der tager det bedste fra to verdener og skaber magi i mødet mellem dem.
*Tiger på spring, drage i skjul. Instruktion: Ang Lee. Manuskript: James Schamus, Wang Hui Ling og Tsai Kuo. Amerikansk/kinesisk (Dagmar, Grand, Palladium og CinemaxX, København)