Læsetid: 2 min.

Livets store spørgsmål på jobbet

17. november 2000

BOGTILLÆG - KATALOG

Psykologi
I de senere år er der igen udkommet en række psykologibøger, der er inspireret af eksistentiel filosofi. Man kan bare tænke på bestselleren Irvin Yalom. Det er dejligt, for bøgerne vidner om stor respekt for det enkelte menneske og det andet menneske, der sidder overfor.
Nu er der tilmed kommet en eksistentiel psykologibog om et emne, man ikke troede, eksistenspsykologien egnede sig til: erhvervspsykologien, der kan defineres som den del af arbejds- eller organisationspsykologien, der anvendes i praksis i form af kurser for ledere, medarbejdere m.v.
De fleste af disse kurser for erhvervsfolk er kendetegnet ved at være bygget på yderst primitive håndgreb fra behaviorismens overskudslager. Forretningsfolk er (som forretningsfolk) praktiske mennesker, der vil have noget konkret på bordet, enkle overskrifter og ’tiltag’, der kan få dem til at føle sig effektive her og nu. Det får de så, som stene for brød.
Det er derfor spændende at se, at den intime, følsomme, indtrængende, alvorstunge eksistentielle psykologi nu er kommet til kurser for erhvervslivet. Karen Schultz har skrevet en bog om Eksistens i arbejdslivet.
Efter en kortfattet gennemgang af eksistentialistiske filosoffers tanker – så kortfattet, at den næsten fremstår som en gymnasiestil – kommer den langt mere interessante hoveddel med forfatterens systematisering af sit emne. Hun anvender Irvin Yaloms marvfulde, mørke firklang af eksistentielle grundvilkår: Vi er udleveret til frihed; vi må selv gennem livet udlede en mening med livet; vi er dybest set alene om at gøre det; og vi ved, vores liv ender med døden.
Disse fire store livsspørgsmål indfører Schultz i fire livsområder: den fysiske livsverden (f.eks. vores krop, vores kontor), den sociale (forholdet til andre mennesker), den idémæssige (idealer og værdier) og den personlige livsverden (vor identitet og vort selv).
Hvert af disse livsområder fører til sidst i kapitlerne til en række spørgsmål, man kan høre for sig som arbejdsopgaver på kurserne. Nogle af dem er relevante, næsten selvfølgelige spørgsmål, mens andre virker lidt akavede; lidt for styrede af den fine teori med de store ord. (Hvilket menneskesyn præger virksomheden? Hvor reflekteret er virksomhedens eksistensgrundlag? Hvordan er det kollektive selvværd i virksomheden?) Det samme gælder afsnittet om udvekslingen af angst mellem medarbejder og leder. Det må kunne siges mindre tåkrummende.
I det hele taget skæmmes bogen af en selvhøjtidelighed, som havde forfatteren selv fundet sit »nye menneskesyn« og var selv »trådt i eksistens« med det.
Det er ikke en stor psykologibog, men den har sine kvaliteter ved at forsøge at bringe eksistentielle tankegange til virksomheder og deres ansatte. Den er på sin lidt akavede måde betydeligt mere interessant end de gængse, tynde behavioristiske forsøg. Og hensigten med kurserne som med bogen er sandelig god nok: At give ledere og medarbejdere større meningsfylde og indre sammenhæng. At få medarbejderne til at føle større loyalitet og motivation. At hjælpe virksomheden til at indfri de forventninger, der stilles af dens medarbejdere, kunder, leverandører, aktionærer og andre.

*Karen Schultz: Eksistens i arbejdslivet. 186 s. 225 kr. Hans Reitzel.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her