Gyldendal mener selv, at de nu satser på e-bøger. Men det ligner mere en normalreaktion fra et monopol i selvforsvar
Markedet
Forlaget Gyldendal holdt mandag hof for pressen for at lancere deres nye tiltag. Forlaget har i samarbejde med Softwaregiganten Microsoft lagt en række bøger på nettet i digital form. Bøgerne kan allerede ny hentes ned formedelst en pris der ligger 20 procent under normalprisen i boghandlen. Lanceringen var, som den slags har for vane, meget fokuseret på hvor fremsynet tiltaget er. Men at Gyldendal nu lægger en række gamle bøger af blandt andre Klaus Rifbjerg, Hanne Vibeke Holst og Lars Kolind (og ikke mindst et par kapitler fra Frøken Jensen Kogebog) på nettet, er på alle måder utilstrækkeligt. Hvorfor?
For det første er det alt for dyrt. Hvis man henter sine bøger på nettet sparer forlaget tryk og distributionsomkostninger, der retfærdiggør en langt større nedsættelse i pris end den 20 procents nedsættelse Gyldendal regner med, at de kan slippe afsted med. Det koster intet at sende et ekstra eksemplar over disken, når først systemet er skabt. Og det bør naturligvis også komme forbrugeren til gode.
For det andet virker det som om Gyldendal opfører sig som et klassisk monopol, der ikke vil kannibalisere deres eget marked. Gyldendal virker bange for at salget af e-bøger skal skade salget af fysiske bøger. Det er der ingen grund til. Selvom det søgeord der bruges mest på nettet er Mp3, der er det format digital musik er pakket i, stiger pladesalget voldsomt. At der findes gratis adgang til musik hæmmer ikke salget af cdere, og sådan gælder det naturligvis også for bøger.
Utænkeligt monopol
For det tredje er det strategisk helt ude i skoven, at tro at der er nogen, der vil købe bøgerne på nettet til den pris, når først Napster for bøger kommer. Napster findes allerede for musik, hvor man deler sin harddisk med millioner af andre brugere, og hvor det er muligt at bytte gratis musik med hinanden. Årsagen til at musikbranchen er så kraftigt på hælene over for Napster er, at de reagerede lige så tosset på Internettets udfordringer som Gyldendal nu gør.
I stedet for offensivt at bruge nettet til at distribuere musik eller bøger til en pris der modsvarer udgifterne med at lave dem, forsøger man at holde på monopolet for udgivelse af bøger. Men det vil Napster (eller en anden peer to peer model) komme efter inden længe. Den eneste appelsinfri måde at bruge nettet på som forlag, er at lægge alle bøger ud og tage meget beskedne summer for downloads, det vil sige at forlagene bør begynde at tænke i de såkaldte Micropayments. For ud skal de nok komme, og så hellere være det sted, der tjener lidt på det, end det sted der står tilbage for at surmule over tabte markeder.
Som forbruger vil man gerne betale for en service, som for eksempel at hente et kapitel af en bog ned fra nettet. Men hvis valget står mellem at få bogen gratis på en service, der ligner Napster, eller betale 20 procent under prisen for en fysisk bog, skal Gyldendal nok ikke regne med at sælge voldsomt mange bøger.
For det fjerde er det dybt naivt at tro, at man kan kopibeskytte bøger, således at de ikke bliver sendt rundt mellem venner, kolleger, studiekammerater og familie. Gyldendal gør meget ud af at deres service er sikkerhedsbeskyttet og umulig at printe ud. Det er den naturligvis ikke. For sådan er reglerne ganske enkelt ikke på Nettet. Dér er der meget få der slipper afsted med at prøve at være monopol.