Læsetid: 2 min.

PRESSEKORT

4. november 2000


Grimme aviser
*»Ved at overlade layoutet til journalister, har dagbladene ladet den grafiske kvalitet i stikken,« sukkede layout-eksperten Ole Munk, inden han gik over til uddelingen af priser til årets smukkeste avissider på Danske Dagblades Forenings generalforsamling tidligere på ugen, skriver Nyhedsbrevet Dansk Presse.
Ole Munk var for syvende og sidste gang formand for konkurrencens jury, der havde valgt at rose 16 af de indsendte sider. 13 fik hædrende omtale og tre fik sølvmedalje (heraf blev der en af hver til herværende avis), men ikke én side havde ifølge juryen gjort sig fortjent til en guldmedalje.
»Teknikken har gjort det muligt for enhver at producere noget, der ligner avissider, men alle er ikke lige dygtige til det,« uddyber Ole Munk overfor Nyhedsbrevet.
Han mener ikke nødvendigvis, løsningen er helt at forhindre journalister i at få adgang til sidefremstillingen.
»Men aviserne skal erkende, at layout er vigtigt og sætte den fornødne tid af i de stramme vagtplaner i hverdagen,« siger han.
Ole Munk fremhæver Politiken, Ekstra Bladet, Fyns Amts Avis, Information og Kristeligt Dagblad som aviser, der arbejder seriøst for at skabe indbydende avissider med sammenhæng mellem tekst og layout.

Flere tv-kanaler end dagblade
*Der kommer flere knopskydninger fra tv-stationerne i stil med TV 2’s lancering af Zulu-kanalen, mener direktør Henrik Jensen fra mediebureauet Carat Danmark.
Det sker i nyhedsbrevet Mediawatch om digitale medier. Henrik Jensen mener at der om et til to år vil komme en ny bølge med nye søsterkanaler – det vil ske samtidig med at en række af de store internationale mediekoncerner vil gå mere målrettet efter det danske område.
Carat vurderer således i følge Mediawatch, at Danmark om nogle år vil have flere tv-kanaler end dagblade. Der kommer flere kommercielle kanaler, som vil blive finansieret af en kombination af reklamer og brugerbetaling. De nye kanaler kommer primært fra kendte udbydere som DR, TV 2, Viasat (TV3 m.fl.) og SBS, og de vil sandsynligvis vælge genrer som sport, børn og musik, forudser Henrik Jensen.
Inf.

Skarpe fronter i det midtjyske
*Morgenavisen Jyllands-Posten har siden Berlingskes overtagelse af aktiemajoriteten i Århus Stiftstidende skruet voldsomt op for konkurrence på det århusianske annoncemarked, skriver Børsen.
Stiftens fungerende direktør, Steen Gede, siger til bladet, at Jyllands-posten nu til udvalgte kunder tilbyder farveannoncer så billigt, at det end ikke dækker papirprisen. Gede vurderer at annoncepriserne generelt er dumpet med omkring 50 procent siden Berlingske købte Århus Stiftstidende.
Steen Gede er i fuld gang med at gennemføre en stor spareplan, der indebærer nedlæggelse af op mod 180 ud af 400 stillinger i bladhuset. Inf.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her