Læsetid: 2 min.

Verdensmusik

7. november 2000

Oder til Umm
*»1 million million arabere kan ikke tage fejl,« skriver nubiske Mahmoud Fadl på coveret til sin og den purunge Salwa Abou Greishas hyldest til Umm Kalthoum: Den egyptiske diva, hvis radiotransmissioner trak fulde huse ved højttalerne i de små hjem indtil hendes død i 1975. Mahmoud Fadl har et broget generalieblad, men er nok mest kendt som leder af bandet Salamat. Om sig har han samlet en buket unge musikere, der – understeger Fadl – ikke forsøger at kopiere Umm Kalthoum, når de fortolker hendes sange. Fadl fortæller, at han oprindeligt havde planlagt at tage alt det elektroniske isenkram i brug, men at indspilningen i den originale Cairo-stil vandt gehør i studiet. Derfor er pladen trods hensigterne blottet for dancefloor beats. Det skal vi ikke være kede af.
Mahmoud Fadl featuring Salwa Abou Greisha: Umm Kalthum 7000. Piranha (Import: Amigo)

Cubansk bondemusik
*Glød og glæde synes at være cubanske María Ochoas varemærke. Hun er en respekteret udøver af den cubanske folkemusik, campesina, og har en lang karriere bag sig – men det er hendes første soloplade. Ikke noget ukendt fænomen på de kanter: Tænk bare på Rubén González, der udsendte sit første soloalbum som 78-årig. María Ochoa er trods alt kun 56. Hun kommer fra en ultramusikalsk familie og trådte sine barnesko i Santiago de Cuba – dér hvor son-musikkens vugge stod. Det høres på pladen, hvor hun og gruppen Corazón de Son får selskab af Marías berømte bror, Elíades, der som bekendt også dyrker den cubanske bondemusik.
Maria Ochoa y Corazón de son: Asi quiero vivir. Blue Jackel (Import: Temba)

Hvor er bruden?
*Klezmer-kvintetten Budowitz behersker den østeuropæiske jødiske bryllupsmusik til perfektion. De medfølgende noter bidrager med udførlige beskrivelser af musikkens rødder og dybere betydning. Orkesteret tæller – ud over de fem ’yngre’ medlemmer, som alle har gode papirer – en enkelt garvet dreng på 88, der har prøvet lidt af hvert, hvilket hans stemme lader ane. Blot trist at det sker så sjældent, for han ved vist, hvad det hele handler om. I stedet får vi velproduceret studie-klezmer, der blottet for sin autenticitet bliver en kende for studentikost. Nu forstår jeg bedre, hvorfor bruden er rendt sin vej.
Budowitz: Wedding without a Bride. Buda Musique (Import: Amigo)

Gamle kinesere
*Det er uventet befriende at lægge ører til denne skive med en god håndfuld gamle kinesere fra det muslimske turkic-uyghur folk fra Xinjiang – der også kaldes kinesisk Turkestan. De gamle drenge spiller muqam – en stilart hvis slægtskab med arabisk-persisk maqam og især centralasiatisk shashmaqam ikke fornægter sig. De seks musikere og sangere spiller fortrinsvis på langhalsede strengeinstrumenter (dutar, tambur og satar), violin, den skalmejelignende zurna og diskrete trommer (naghra og daf). Med sig har de Xinjiangs nattergal, Pasha Isha, der en enkelt gang oplader sin markante lidt rustne røst. En underfundig og broget buket
folkemelodier fra et meget fjernt hjørne af verden.
The Uyghur Musicians from Xinjiang: Music from the Oasis Towns of Central Asia. GlobeStyle/Ace Records (Import: Amigo)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu