Læsetid: 2 min.

Al den skønhed

22. december 2000

Familiehistorie fra Hanoi mangler gnist.

FilmanmeldelseMidt om sommeren gasser sig velbehageligt i selskab med sin egen skønhed. Den er meget smuk og meget stillestående og foregår i et Hanoi, der nærmest virker som en afsondret provinsidyl, egnet til afslappet samvær og stilfærdig snak. I centrum står en familie, der domineres af tre søstre. De to ældste er gift – den ene med en forfatter, der ofte tager sig en lur, når han ikke kan løse problemet med at afslutte sin roman. Materielt lider han dog ingen nød – Vietnam synes at værdsætte sin (sovende) digter.
Den midterste søsters ægtemand rejser rundt i Vietnam som fotograf og er sin kone utro med en yngre dame, der bor underskønt ved bredden af en bjergsø. Førnævnte forfatter tager også sine sidespring – lidt dunkelt skildrede. Men begge søstrene synes mere optaget af at mytologisere deres forældres ægteskab end at tage vare på deres eget.
Heri ligger, måske, filmens forsigtige morale.

Smukke søskende
Mens disse ægteskabelige problemer opleves som ret trivielle, er der mere på spil for den yngste søster, der er forelsket i sin bror. De bor oven i købet sammen, hvad der medfører pudsige ritualer i en dobbeltseng med alt for tynd adskillelse. De må ikke røre ved hinanden, men hvor længe varer det ved?
Af uransagelige grunde afspilles Lou Reeds klassiker Coney Island Baby to gange under parrets morgenritual. Men den lytter man gerne til mange gange, og Tràn Nù Yén Khé og Ngô Quang er et charmerende par og så selvfølgelig – meget smukke.
Instruktøren Tràn Anh Hùng, der debuterede så delikat med Duften af den grønne papaya og fortsatte mere tvivlsomt med Rickshaw, dyrker denne gang sine motivers iboende harmoni og stilstand med en konsekvens, der er svær at skelne fra selvsmageri. De haveagtige hjem forener raffineret det primitive og det forfinede og må være en smagfuld interior decorator’s drivhusdrøm.
Man snapper efter vejret omgivet af så megen temperamentsfattig skønhed og griber sig i at kede sig bravt. Det menneskelige drama fordufter i en em af æsteticisme. De psykologiske temaer følges ikke op, men dirrer uforløst i filmens iltfattige rum.

Midt om sommeren (À la verticale de l’été). Instruktion og manuskript: Trà Anh Hùng. Vietnamesisk-fransk (Gloria, Reprise Teatret).

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her