Læsetid: 5 min.

Brevet til enken

19. december 2000

...og andre uafsluttede historier fra de gode, gamle dage i Havari-kommissionen for Civil Luftfart

Hård landing
En dag i februar 1998 ringede telefonen på kontoret hos Jørn Madsen, der en måned tidligere var blevet chef for Havarikommissionen for Civil Luftfart (HCL).
Stemmen i Jørn Madsens telefonrør tilhørte en kvinde, der i december 1988 havde mistet sin mand – og sine tre drenges far – ved et styrt med en motorsvæveflyver i Østjylland.
»Hun var meget ulykkelig og kunne ikke forstå, at hun ikke havde fået nogen forklaring på ulykken,« husker Jørn Madsen.
Områdets lokale dagblad skrev om styrtet i december 1988, at »ulykkes-forløbet er endnu ikke fuldt klarlagt«.
Og den fornemmelse havde enken stadig godt ni år senere, da hun rykkede for et svar hos den nytiltrådte havarichef.
»Min store søn var 13 i 1988. Der var mange ting, han overhovedet ikke fattede, fordi hans far var jo en meget dygtig flyver,« forklarer enken. Information har talt med hende, men hun ønsker af hensyn til sine børn ikke familiens navn i avisen.

Vi beklager
Jørn Madsen satte sin daværende souschef, Poul Scheuer Larsen, til at skrive et brev til enken: »Havarikommissionen beklager,« skrev Poul Scheuer Larsen og tilføjede, at han stod »ganske uforstående over for«, at enken ikke havde fået svar på en tidligere henvendelse i 1992.
Sammen med dette forsinkede forsøg på en forklaring returnerede Havarikommissionen et kamera og en logbog fra flyvraget.
»Det er jo ikke, fordi det er nogle kostbare ting, men det er personlige ting. I logbogen kan drengene læse, hvor mange starter og landinger deres far havde. Også hans certifikat... Det er jo så personlige ting, at dem må de ikke bare beholde,« siger enken i dag.
Jørn Madsen blev ærgerlig på kommissionens vegne og fandt sagen pinlig.
Noget lettere på tingene tog hans erfarne souschef, som blev sat til at skrive brevet. Poul Scheuer Larsen siger til Information:
»Selvfølgelig skal hun da have et svar. Men med hensyn til kameraet, som vi sendte tilbage, er der ingen grund til at kritisere Havarikommissionen, for det var ikke noget værd. Det lå ude i vores hangar og havde været hos Rigspolitiet, som undersøgte, om der var noget på filmene. Jeg mener ikke, der har været noget usædvanligt i den sag.«

Lig i skabene
At sagen ikke var enestående, var også, hvad Poul Scheuer Larsen dengang gav udtryk for over for den nytiltrådte chef:
»Poul Scheuer sagde, at jeg måtte indstille mig på, at der ville dukke flere sager op af den karakter, og at det ’flød med lig i skabene’,« siger Jørn Madsen.
En måned inden Jørn Madsen skulle træde til som chef for Havarikommissionen 1. januar 1998, gik han som føl hos sin forgænger Niels Nørby Jakobsen – af medspillere og modstandere kaldet NAK. Han havde arbejdet i kommissionen næsten siden dens start i 1979.
»Jeg mærkede tydeligt en hektisk aktivitet omkring oprydning i gamle sager i Havarikommissionen i december 1997. Faktisk tog det så meget af NAK’s tid, at han ikke havde megen tid til overs til en overlevering til mig,« siger Jørn Madsen.
Han er kritisk over for, at hans forgænger valgte at afslutte seks meget gamle sager – fra årene 1987-92 – alene med breve i stedet for at offentliggøre en rapport eller en redegørelse. Et fælles træk var, at Havarikommissionen intet havde foretaget sig i sagerne i årevis.
I et af brevene om et DC-8-fragtfly, der havarerede i marts 1988 i Billund Lufthavn, konstaterede Niels Nørby Jakobsen i november 1997 direkte, at »Havarikommissionen har ikke siden november 1988 modtaget henvendelser i sagen.« Alligevel skulle havariundersøgelsen vente ni år på at blive afsluttet med et godt to sider langt brev til Statens Luftfartsvæsen (SLV).
Den tidligere mangeårige souschef Poul Scheuer Larsen – ansat i kommissionen fra 1979 til marts 2000 – kan ikke genkende udtalelsen om, at det »flød med lig i skabene«. Han siger i dag, at der intet kritisabelt var ved at afslutte de gamle sager med breve i stedet for med egentlige havarirapporter:
»Overhovedet ikke. Godt nok siger loven, at der skal laves en rapport. Men den siger ikke noget om, hvordan den skal udformes,« siger Poul Scheuer Larsen.
Luftfartslovens paragraf 142-143 foreskriver, at Havarikommissionen skal offentliggøre en rapport eller redegørelse om resultatet af undersøgelsen af hvert enkelt flyvehavari. Når Havarikommissionen afslutter en sag ved brev, sker der ikke nogen offentliggørelse.

Flere ansøgere
Da ansøgningsfristen til stillingen som havarichef udløb 15. september 1997, lå der i Trafikministeriet ansøgninger fra en række ansatte i både Havarikommissionen og Statens Luftfartsvæsen. Den erfarne Poul Scheuer Larsen var en af ansøgerne.
Alligevel ansatte man den udefrakommende flymekaniker, ingeniør og erhvervspilot Jørn Madsen, der kom fra et job som udviklingschef i firmaet SAS Component og havde en fortid blandt andet som ingeniørchef i Grønlandsfly.
En kilde, der senere blev en af Jørn Madsens hovedmodstandere i det dramatiske opgør om Havarikommissionen, vurderer – uden at ville lægge navn til sine udtalelser – at Trafikministeriet med daværende departementschef Ole Zacchi i spidsen »påtvang« den nye havarichef at gennemføre en linje i Havarikommissionen, hvor der især skulle lægges vægt på kommissionens uafhængighed af både luftfartsbranchen og af den store, statslige myndighed Statens Luftfartsvæsen.
Ole Zacchi selv, der i sommeren 2000 gik af som departementschef for at overtage direktørstolen i Danmarks TransportForskning, ønsker ikke at fortælle Information om motiverne til valget af Jørn Madsen.

Ingen bemærkninger
Information har forgæves søgt en interviewpartner i Trafikministeriet, der kunne besvare spørgsmål om Havarikommissionen. Ingen embedsmand har ønsket at stille op til interview, men via ministeriets presse- og informationssekretær er det lykkedes at stille skriftlige spørgsmål til ministeriet. Information har spurgt, om ministeriet frem til og med 1997 var tilfreds med Havarikommissionens indsats.
»Det kan oplyses, at ministeriet ikke har haft bemærkninger til HCL’s arbejde i den anførte periode,« skriver ministeriet.
Poul Scheuer Larsen er meget kategorisk, når man spørger til, om embedsmændene i Trafikministeriet kan have været utilfredse med Havarikommissionen og dens uafhængighed, før Jørn Madsen blev havarichef 1. januar 1998:
»Der var aldrig nogensinde kritik af Havarikommissionen før chefskiftet,« siger han. Poul Scheuer Larsen fortæller også, at der skete et dramatisk stemningsskift i kommissionen, da Jørn Madsen blev chef:
»Førhen var vi en hyggelig familie, der kunne tale om det hele, og vi kunne få en pilsner efter arbejdstid. Efter at Jørn Madsen kom til, var det fuldstændig udelukket. Det var der ingen, der havde lyst til. Man sagde: Lad os komme ud herfra så hurtigt som muligt. Det sidste år, jeg var der, var der heller ikke noget, der hed julefrokost.«
Poul Scheuer Larsen tilføjer: »Den gamle chef, ham havde vi respekt for, men vi var i hvert fald ikke bange. Med den nye var det lige omvendt: Vi havde ingen respekt, men vi var bange.«

Serie
Hård landing
På fredag udløber ansøgningsfristen til stillingen som chef for Havarikommissionen for Civil Luftfart.
Information afdækker det forløb, som gav den hidtidige indehaver af jobbet, Jørn Madsen, en særdeles hård landing. Efter Jørn Madsens og Havarikommissionens skarpe konfrontationer med luftfartsbranchen fritog Trafikministeriet med øjeblikkelig virkning havarichefen for tjeneste 31. august i år.
Tidligere artikler i serien stod i avisen 15., 16. og 18. december.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Oluf Husted
Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu