Læsetid: 4 min.

FILM

28. december 2000

*Hamsun-filmen fra 1996 er blandt ugens vægtige tilbud, især på grund af Max von Sydows overvældende præstation som som ældgamle, men åndsfriske forfatter, der kom i strid modvind på grund af sine nazistiske sympatier under Anden Verdenskrig. Et menneskeligt rørende portræt af en forvildet åndsaristokrat og benhård idealist – stædig og konsekvent i sin kamp for en sag, hvis infame rækkevidde han ikke fatter fra sit isolerede udsigtspost på det norske landsted. Sydow gør måske Hamsun en tand mere sympatisk, end han var i virkeligheden, men han sentimentaliserer ham ikke. Jan Troell har instrueret med langt større følsomhed end normalt, når det drejer sig om denne type fællesnordiske storfilm, og Ghita Nørby ses som Hamsuns ligeledes nazistiske kone Marie. – Per Olov Enquist har skrevet manuskriptet.
Hamsun. TV2, torsdag kl. 20.35-22.00 og fredag kl. 20.35-22.00

*Dansk film har det ellers stadig ikke for godt på tv kanalernes repertoire. Man kan selvfølgelig se en mission i at sprede biograf-fiaskoer ud til seerskaren, men nogle gange er den manglende gennemslagskraft nu fuldt fortjent. To mand og en sofa fra 1994, som TV2 rask væk annoncerer som en komedie, er f. eks. en gennemført traurig affære om to handlesvage hængehoveders småfilosofiske forsøg på at få hold på en flig af deres forspildte tilværelse. Minimalisme med et minimalt antal idéer – og spild af to glimrende skuespillere som Anders Hove og Peter Hesse Overgaard. – Mere dynamik og humor er der unægteligt i Chr. Braad Thomsens Koks i kulissen fra 1983 (som TV2 opdaterer til 1988!). Her får man nemlig gavmilde prøver på Anne Marie Helgers og Helle Ryslinges galgenhumoristiske show Dameattraktioner, der er kernen i den mismodige roadfilm, hvor de to damers nedslående turné-oplevelser garnerer de mere vitale udfoldelser på scenen. – Forløsende nytårsløjer er der også relativt få af i Olsen-bandens sidste stik fra 1998, hvor den nu noget alderdomsbesværede bande for sidste gang folder sig ud. Poul Bundgaard døde under optagelserne og måtte dubleres, og Erik Balling havde overladt roret til Tom Hedegaard – som også døde undervejs. Men Henning Bahs’ manuskript rummer lige akkurat pudsige indfald nok til at redde spøgen tørskoet i land.
To mand og en sofa. TV2, torsdag kl. 23.30-01.15
Koks i kulissen. TV2, fredag kl. 23.35-01.15
Olsen-bandens sidste kup. TV2, mandag kl. 20.20-22.10

*Jungledyret Hugo har noget, der mangler i den nye, mere strømlinede danske tegnefilmssucces Hjælp, jeg er en fisk! – en umiddelbar charme, en legende musikalitet, der ikke har brug for mekanisk pop og larmende lydeffekter. Det hænger selvfølgelig også sammen med Flemming Quist Møllers historie, der basalt gør jungledyret til en gavtyve-elskelig, men ikke irriterende nuttet hovedfigur i et dansk storbylandskab. – Jungledyret Hugo – den store filmhelt er Hugo-film nummer to og følger dyret fra indfangelse i junglen og frem til et nyt møde med civilisationens tvivlsomme velsignelser – f. eks. medvirken i en filmoptagelse, der er ved at gøre Hugo til en stjerne efter bedste kommercielt mønster. Ikke i længden sagen for det frihedselskende dyr, der genfinder sin kæreste, ræveungen Rita (indtagende speaket og sunget af Kaya Brüel) og stikker sydpå igen. – Stefan Fjeldmark, der også er medinstruktør af Hjælp, jeg er en fisk!, har denne gang arbejdet sammen med Jørgen Lerdam og Flemming Quist Møller om instruktionen. For den meget vellykkede musik står Anders Koppel.
Jungledyret Hugo – den store filmhelt. TV2, søndag kl. 14.55-16.05

*Chaplin sætter sit præg på TV2 Zulus nytårsaften. Guldfeber fra 1925 er en af den geniale komikers kendteste klassikere – han er guldgraver i Alaska i slutningen af forrige århundrede, og her er sagnomspundne scener: Hytten, der er ved at vælte ud over en skrænt; dansen med rundstykkerne; de hjertegribende scener, hvor Charlie forelsker sig i saloonpigen Georgia. Lad så være, at sentimentaliteten omkring the little fellow smøres lidt tykt på. – Flot nok viser Zulu samme aften også to af Chaplins mindre kendte, men højst seværdige tidlige film fra den righoldige Mutual periode: The Vagabond og One
A. M, begge fra 1916. Den første er mere et melodrama end en farce, med Chaplin som en violinspillende vagabond, der forelsker sig en pige bortført af zigøjnere (Edna Purviance). I One A. M. får man derimod et af Chaplins mest virtuose akrobatiske farce-solonumre nogen sinde: En fulderiks hjemkomst, der bl. a. former sig som en duel med et tigerskind og en seng, som kan klappes op ad væggen. – Chaplin som privatperson i fiktiv udgave kan i øvrigt mødes i Richard Attenboroughs stort opsatte, men noget udvendige genfortælling af hans liv i Chaplin fra 1992. Robert Downey jr. har den umulige opgave at inkarnere den store, lille mand og klare det efter omstændighederne ganske nydeligt.
The Gold Rush/Guldfeber. TV2 Zulu, søndag kl. 21.30-22.40
The Vagabond/Chaplin som vagabond. TV2 Zulu, søndag kl. 22.40-23.15
One A. M./Chaplin solo. TV2 Zulu, søndag kl. 23.15-23.40

*Bob Fosse’s bedste og mest levende film er så klart musicalen Cabaret (1972), selv om Chr. Braad Thomsen vælger den bastante moralitet Star 80 til at repræsentere instruktøren i sin fine bog Drømmefilm. Men også Fosse’ debutmusical Sweet Charity, der ikke blev den store succes i 1969, er værd at se. Ikke kun for Shirley MacLaines portræt af den varme og ukuelige dansepige Charity, der lever af en svingom med gæsterne i de mindre pæne etablissement Fandango Ballroom i New York. Men også fordi Bob Fosse her et par gange viser sin fornyende koreografi med dens smag for det depraveret erotiske. Det sker især i nummeret Hey, Big Spender, hvor vi får alle de skrappe taxi girls på rad og række, mens de tilbyder sig for kunderne, men også i en sær fantasi med en vampyragtig natklubdanser. Historien er hentet fra Federico Fellinis Gadepigen Cabiria med Giulietta Masina og er ikke det store sus. Til gengæld er der gang i sagerne, når Bob Fosse sætter liv i filmens dansenumre. Sammy Davis Jr. medvirker i en birolle.
Sweet Charity. TV3, søndag kl. 00.00-02.30

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her