Læsetid: 4 min.

Gamle arbejdsvaner led havari ved mødet med ny chef

20. december 2000

Dagligdagen i Havarikommissionen prægedes af mangel på systematik, svingende arbejdsindsats og alkohol på arbejdspladsen

Arbejdet i Havarikommissionen for Civil Luftfart var, indtil Jørn Madsen blev ny havarichef i januar 1998, præget af manglende systematik, inkompetence, svingende arbejdsindsats og alkohol på arbejdspladsen.
Det billede tegnes i en række dagbogslignende optegnelser fra den nu afskedigede havarichef og en af havariinspektørerne. Materialet er interessant, fordi Jørn Madsen i august i år blev fritaget for tjeneste, efter at luftfartskredse blandt andet i en række artikler i Jyllands-Posten og i breve til Trafikministeriet havde angrebet kommissionen for langsommelighed og manglende faglig kompetence.
Da Jørn Madsen den 3. november 1997 for første gang trådte ind ad døren til kommissionens lokaler på Jernbane Allé i Vanløse, fornemmede han omfanget af den opgave, han stod over for.
Præsentationen af den nye chef blev forestået af den afgående overhavariinspektør, Niels Nørby Jakobsen, og afdelingschef, Alex Klug, fra Trafikministeriet.
I Jørn Madsens personlige optegnelser fra dengang, optræder en ministeriel afdelingschef, der overbringer den nye havarichef dronningens officielle udnævnelse, og derefter holder »en kort tale, hvorunder han pointerer ønsket om, at jeg vil videreføre HCL i den ånd, som det tidligere er gjort«.

Personaleproblemer
Allerede på dette tidspunkt har den 44-årige Jørn Madsen en fornemmelse af, at ministeriets ønske om at videreføre kommissionen i den hidtidige ånd har sine klare begrænsninger.
Mere end en måned tidligere, 29. september 1997, kunne Trafikministeriets departementschef Ole Zacchi overbringe flymekanikeren, ingeniøren og erhvervspiloten Jørn Madsen nyheden om, at han ville blive indstillet til stillingen som overhavariinspektør.
Ved samme lejlighed fortalte både Alex Klug og departementschefen selv om »problemer, herunder personaleproblemer«. Især en enkelt havariinspektør blev under samtalerne i ministeriet fremhævet som et problem, »som man hurtigst muligt vil bede mig om at tage stilling til og løse«, noterede Madsen, som også skrev ned, hvad Zacchi føjede til: »Men det er du jo vant til.«
Tilbage til frokosten i Havarikommissionen den 3. november: Da Klug har holdt sin korte tale, takker Jørn Madsen og udtaler »ønsket om et langt og inspirerende samarbejde«.
Madsen noterer, at »stemningen er under frokosten mildest talt pinlig«, og en af havariinspektørerne, der selv havde søgt stillingen som chef, »sidder demonstrativt og surmuler«.

Et godt råd
I overleveringsperioden i december 1997 spurgte Jørn Madsen sin forgænger, hvilket råd han ville give ham som kommende havarichef. Niels Nørby Jakobsen svarede: »Når du skal rykke ud til et havari, så ring så tidligt som muligt til det lokale politi på stedet og bed dem reservere hotelværelser og bestille øl, brændevin og smørrebrød, til I kommer frem.«
At det ikke var en spontan spøg, fremgår af, at NAK gentog sit råd senere i løbet af december 1997.
Fire måneder efter frokosten , mødtes Madsen og Klug igen. Den 10. marts 1998 – da Madsen havde haft det øverste ansvar for undersøgelser af danske flyvehavarier i godt to måneder – var tiden inde til at gøre status. Derfor bad han om et møde i ministeriet.
Til mødet medbragte han et par A4-ark med noter om »de opgaver, som skal løses«. Jørn Madsen delte dem op i fire hovedgrupper:
*Holdninger: Punktet handler blandt andet om havariinspektørernes ringe arbejdsindsats, deres mangel på selvkritik og deres modstand mod forandringer.
*Kompetence: Her blev nogle af havariinspektørerne kritiseret for at være utilstrækkeligt uddannede og for at arbejde for langsomt og for lidt analytisk.
*Procedurer: Jørn Madsen efterlyste faste procedurer for gennemførelsen af havariundersøgelser.
*’Lig i lasten’: Her nævnte havarichefen en vifte af problemer: bitterhed blandt vragede ansøgere til chefjobbet, dårlig kemi, utilstrækkelig og meget langvarig behandling af flere sager samt alkohol, der tilsyneladende har »været en mere end almindelig del af hverdagen«.
Da Jørn Madsen var færdig med sin gennemgang af problemerne, fik afdelingschefen en kopi af hans noter.

En hyggelig familie
Poul Scheuer Larsen, der var souschef i kommissionen, da Madsen blev chef, afviser over for Information, at der skulle have været alkoholproblemer
Hans beskrivelse af stemningen i kommissionen før og efter chefskiftet den 1. januar 1998 lyder som citeret i tirsdagsavisen: »Førhen var vi en hyggelig familie, der kunne tale om det hele, og vi kunne få en pilsner efter arbejdstid. Efter at Jørn Madsen kom til, var det fuldstændig udelukket. Det var der ingen, der havde lyst til. Man sagde: Lad os komme ud herfra så hurtigt som muligt.«
Også en af de nyansatte havariinspektører gjorde optegnelser. Han undrede sig, som sin chef, over, hvor meget alkohol, der blev drukket i arbejdstiden. Og over erfarne kollegers manglende systematik:
»Det kom desuden frem, at NN (havariinspektør med mange års erfaring) ikke i alle undersøgelserne omkring (kendingsbogstaverne på et havareret fly) har taget noter overhovedet. På Jørns forespørgsel sagde NN, at han ’havde det inde i hovedet’.«
Den nye inspektør fandt den pågældende havariundersøgelse yderst mangelfuld.

Afvandring
1998-2000 afvandrede alle de gamle havariinspektører – »fordi arbejdsklimaet blev for ringe«, som en af dem siger til Information.
Nogle fik job i Statens Luftfartsvæsen, som hurtigt blev centrum for en betydelig modstand mod den nye havarichef.
Hverken Trafikministeriet, daværende departementschef Ole Zacchi eller forhenværende havarichef, Niels Nørby Jakobsen, har ønsket at bidrage med deres opfattelse af de begivenheder, der er skildret i denne artikel.

SERIE
Hård landing
Fredag udløber ansøgningsfristen til stillingen som chef for Havarikommissionen for Civil Luftfart. Information afdækker det forløb, som gav den hidtidige indehaver af jobbet, Jørn Madsen, en særdeles hård landing, da Trafikministeriet fritog ham for tjeneste den 31. august i år.
Tidligere artikler i serien kan læses på:
tema.information.dk/haardlanding
Serien fortsætter.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Oluf Husted
Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu