Læsetid: 2 min.

Haider og de syge journalister

4. december 2000

Dagligt bliver ORF, den statslige tv- og radiostation, ringet op af Frihedspartiets generalsekretær, der beder dem bringe de rigtige nyheder

ZÜRICH – »Hvis jeg får noget at skulle have sagt, vil der blive løjet mindre i redaktionslokalerne,« sagde Jörg Haider allerede i 1993. Siden februar i år har Jörg Haider noget at skulle have sagt i Østrig, sågar betydeligt mere, end man gør sig klart i udlandet.
Kampen for det, som Jörg Haider på partikongressen i Villach i slutningen af november betegnede som »de åndelige sandheder«, som han vil forpligte den statslige radio- og fjernsynsstation, ORF. på, er allerede langt fremskredet.
Dagligt bliver ORF- redaktionerne ringet op af Frihedspartiets generalsekretær, Peter Westenhaler, der forlanger at ORF skal bringe de rigtige nyheder. F.eks. fortælle om bankskandalen i Burgenland, hvor den socialdemokratiske ledelse var for svag i sit opsyn, og ikke om politispionskandalen. En skandale, hvor det nu mere og mere tydeligt kommer frem, hvorfra Jörg Haider i sin tid kunne prale med, at han kunne skaffe sig allerede hemmelige oplysninger, han ønskede sig.
Det skete, efter selvanmeldelsen fra en af Frihedspartiets politifagforeningsfolk, angiveligt ved, at Haider og andre sendte bud netop til disse fagforeningsmedlemmer.
»Altsammen opfundet i journalisters syge hjerner«, lyder Haiders egen kommentar.

Egne folk sendes ind
Kampen om ORF føres også ved, at Frihedspartiet vil sende pålidelige folk ind i ORF’s opsynsorgan, kuratoriet, f.eks. Ernest Maurer, der som dommer ved landsretten i Wien har vist sig god til at dømme til fordel for Frihedspartiet i sager vedrørende pressefrihed.
Endelig arbejder regeringen på en ny radio- og tv-lovgivning. Peter Westenthaler lader tydeligt forstå, at hvis ORF ikke makker ret, så bliver den privatiseret, staten sparer sine penge, og folk får de sandheder, de vil betale for.
I ORF er fjernsynsnyhederne allerede mere tamme. Radionyhederne klarer sig på deres tradition for grundigt at kunne dokumentere deres beretninger.

Selvcensur
Men indbyrdes diskuterer journalisterne, om de allerede er gået over til at øve selvcensur. Det gør man også i de skrevne medier. Netop den dag, Frihedspartiet gik ind i regeringen, afskedigede Oberösterreichische Nachrichten sin fremragende indlandredaktør, Gerhard Marschall. Ham havde Haider tidligere betegnet som »venstre-grøn journalist«. Nu behagede hans stil pludselig ikke mere udgiveren.
Andre viser sig modigere. En journalist fra nyhedsbureauet APA skrev en forhåndsberetning om kongressen i Villach med overvejelser om, hvad den egentlig skulle bruges til.
Vedkommende blev omgående skydeskive for en regulær tilsvining i en pressemeddelelse fra Frihedspartiets pressetjeneste. Kleine Zeitung, lokalavis for Steiermark og Kärnten, har nægtet at rette sig efter frihedspartiets anvisninger og må nu finde sig i at undvære alt informationsmateriale fra landshøvdingen i Kärnten.
Den hårdeste kampagne udfoldes for tiden mod nyhedsmagasinet News. Der løber 15 klager om overtrædelse af medieloven. Hertil kommer 23 klager, der drejer sig om overtrædelse af konkurrenceloven.
Med dem vil Frihedspartiet plage News, så længe magasinet ikke skriver venligt om partiet. Interessant nok har regeringen netop forhøjet højestebøderne for den sidste slags forseelser fra 80.000 schilling. til 1,3 mio. schilling.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu