Læsetid: 2 min.

Himmelskkvindeligt univers

19. december 2000

Med deres vokale og instrumentale duo tog Josefine Cronholm og Marilyn Mazur os med til en magisk verden

Koncert
Den 21. august i år var en unik aften i Copenhagen JazzHouse.
Ikke i første række ved den fremragende kvindelige trio med Lotte Anker og Marilyn’erne Mazur og Crispell, som stod på aftenens program, men ved den kvartet som opstod, da den svensk-danske sangerinde Josefine Cronholm sluttede sig til som gæstesolist.
Siden da har jeg set frem til den cd, som skulle blive resultatet af de fire musikeres samarbejde. Og jeg har dårligt kunnet vente på, at specielt samarbejdet mellem Mazur og Cronholm kunne blive genoptaget. Om ikke før, så måske ved Mazurs koncerter, når hun til april som den første dansker modtager Jazzpar-prisen.
Og så lykkedes det allerede i søndags, da Foreningen Jazz i Byggeriets Hus i København præsenterede de to, ikke alene sammen, men i duo. En vokalist og en slagtøjspiller sammen – ikke den nemmeste kombination, men så meget desto mere spændende.

Mange mødesteder
Hvis nogen skulle kunne overvinde problemerne ved den form for duo, var det dog netop de to. De har begge vigtige rødder i jazzen, men er også fortrolige med mere eksotiske musiktraditioner. Så de har mange mødesteder, understreget af at Mazur også gerne udfolder sig vokalt, mens Cronholm både kan anvende sin stemme perkussivt og kan ledsage den instrumentalt.
Det standard-materiale, som begge kender til, blev der dog ikke plads til ved koncerten, hvor de i stedet brugte eget materiale, til dels af ganske skitseagtig karakter og med helt overvejende vægt på det rytmiske og klanglige.
For Mazurs vedkommende med suveræn beherskelse af et slagrepertoire fra små tibetanske bækkener til fuldt trommesæt, og i to numre med impressionistisk-repetitivt klaverspil (højst uvant fra Mazur), der spillede op til, mere end det akkompagnerede Cronholm. Flere gange sang Mazur også andenstemme til Cronholms sang.
Sang er i øvrigt langt fra en dækkende betegnelse for alt, hvad samme Cronholm foretog sig med sin stemme, som dels hørtes i et recitationsagtigt foredrag, dels i alle mulige slags ordløs klangudfoldelse, fra hviskende, mumlende og pibende lyde til råbende, skrigende og gjaldende. Alt fremført med virtuost styr på intonationen og et par gange med egen ledsagelse på en kora-lignende harpe.
Hvor møder man ellers et så henførende kvindeligt univers, så fuldt af musikalitet, eventyr, romantik og humor? Lad det snart ske igen!

*Marilyn Mazur & Josefine Cronholm i Byggeriets Hus søndag.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu