Læsetid: 4 min.

Imperiet slår igen

6. december 2000

dot.com nedturen giver nu frit løb for dansk erhvervslivs gamle mastodonter

Ny økonomi gammel politik
Set udefra ligner det et rent blodbad i den ny økonomi. Internetselskaberne går fra fiasko til fiasko. De amerikanske internetaktier dykker massivt, og senest måtte Internettets førende annoncevirksomhed, Doubleclick, i går fyre knap 200 af de 2.000 medarbejdere.
Men ikke alle græder. Især ikke de såkaldt gamle virksomheder, som kom til verden før Internettet. De er langt om længe ved at komme op i gear. Og en række af dem står nu klar til at kapre deres solide markedsandele og æde de små dot.com-selskaber, som ikke kan skaffe penge i et surt marked for risikovillig kapital.
Underdirektør Søren Brøndum fra PLS Rambøll, der står bag en stor rapport om de danske netpionerer, er ikke i tvivl om, at bølgen vender nu. Det er ikke længere de små og kreative internetselskaber, der alene udgør førerfeltet i den ny økonomi.
»Den udvikling, vi ser nu, kommer de gamle virksomheder til gode. Selv om de er kommet sent ud af startblokken, er det karakteristisk for dem, at de i forvejen har et veletableret forretningsområde, ligesom de heller ikke behøver at søge kapital. Vi forventer, at vi i stigende grad vil se de gamle virksomheder højt på listen over vinderne i den gamle økonomi,« siger Søren Brøndum til Information.
40 mia. på tre år
Folkene bag virksomheden Gatetrade.net er helt enige i PLS-direktørens vurdering. De kommer nemlig fra Danske Bank, Tele Danmark, Mærsk og Post Danmark. Fire af Danmarks allerstørste virksomheder.
Sammen vil de fra slutningen af januar skabe Danmarks absolut største internetmarkedsplads for virksomheder. Indtil videre er investeringen på 100 mio. kr.
Men underdirektør John Andersen fra Danske Bank fastslår, at de fire giganter er klar til at investere det, der skal til for at leve op til målsætningen: »De 100 mio. kr. dækker kun den første periode,« fortæller han.
Gatetrade satser på at nå en samlet omsætning på 40 mia. kr. i løbet af tre år. Og for at sætte ekstra skub på fra start, vil de fire virksomheder lægge størsteparten af deres indkøb på Gatetrade.

Et grimt syn
Set fra det lille selskab Ask-Smith.net, der allerede nu driver en tilsvarende markedsplads, er synet af Gatetrade alt andet end rart. I modsætning til de 100 mio. kr., der bliver skud i Gatetrade, har direktør Jesper Toft og hans partner selv haft pengene med. Og selv om de allerede har investeret et stort millionbeløb, er der behov for flere penge, hvis Ask-Smith skal klare sig i konkurrencen med Gatetrade.
Jesper Toft rejser i øjeblikket verden tynd for at finde 50 mio. kr. i risikovillig kapital. Men opgaven er svær. Det seneste halve års massive kursdyk og spektakulære konkurser har gjort investorerne forsigtige.
»Jeg ville være et fjols, hvis jeg sagde, det var let. Jeg har lige været i Sverige, som ellers har været kendt for at have rigelig med risikovillig kapital. Men nu er det ligesom ved børskrakket i 1929 – den er helt gal,« konstaterer Jesper Toft.
Og netop adgangen til kapital kan meget vel være det, der afgør, hvilke bookmarks der overlever det næste år, siger Niels Bjørn-Andersen, professor i e-handel på Handelshøjskolen i København.
»Det kræver mange penge at sikre sig et marked. Og i det øjeblik, hvor store spillere går ind og etablerer store markedspladser, og de samtidig selv kommer med masser af trafik, vil det have en tendens til at drive de andre ud,« siger Niels Bjørn-Andersen.
Netop det er grunden til, at Gatetrade allerede før sin åbning er kommet i Konkurrencestyrelsens søgelys. Her er man simpelthen bange for, at de fire ejere sætter sig for tungt på markedet, fortæller kontorchef Hans Kierkegaard.
»Det er fire af Danmarks helt store virksomheder, der går sammen. Hvis de lukker af for andres deltagelse, så andre virksomheder ikke kan blive tilsluttet handlen, så kunne det godt skabe problemer,« siger Hans Kierkegaard, som regner med at have en vurdering klar kort efter nytår.

Boxmans død
Indtil nu er netbutikken BOL.com, der ejes af den store tyske mediekoncern Bertelsmann, sluppet for konkurrencemyndighederne, selv om selskabet har sat sig tungt og alene på den danske nethandel med musik.
Indtoget har været et klassisk eksempel på, at de små dør, mens de store sejrer.
bol.com slog nemlig til kort efter, at selskabet Boxman måtte lade skærmene gå i sort, fordi det ikke kunne rejse de 440 mio. kr., der var nødvendige for at overleve. Investorerne vendte ganske enkelt ryggen til, selv om Boxman stort set levede op til sin forretningsplan.
I dag lægger bol.com ikke skjul på, at selskabet lukrerer på Boxmans forarbejde: »Vi er Boxman dybt taknemmelig. De efterlod et stort hul i netmarkedet for cd’er, fordi de havde været med til at vænne danskerne til at købe musik på Internettet,« siger Uffe Erup Larsen, dansk landechef for bol.com.

FAKTA
Gamle dyder
PLS Rambølls kortlægning af de danske internetpionerer viser, at de gamle virksomheder står godt rustet til at klare sig i den ny økonomi. Vinderne har typisk veletablerede og klassiske organisationer.
»Mange af de små dot.com selskaber har knækket halsen på en al for flippet organisation. Et helt generelt vindertegn er, at vindervirksomhederne har rimelige traditionelle organisationer,« siger underdirektør Søren Brøndum fra PLS Rambøll.

Læs mere på www.pls.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her