Læsetid: 3 min.

Kulturministeren griber ’salomonisk’ ind i kunststrid

8. december 2000

Elsebeth Gerner Nielsen afviser kritik af løsningen af konflikten på Charlottenborg

Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen afviser, at hun i forsøget på at løse den aktuelle konflikt på Charlottenborg går for vidt og blander sig i kunstfaglige beslutninger.
»Det eneste, ministeriet gør, er at sige, at de kunstnersammenslutninger, der traditionelt har været på Charlottenborg, skal have mulighed for fortsat at være der, hvilket man tidligere har haft forventning om, at bestyrelsen sikrede,« siger kulturministeren til Information.
»Men jeg går jo ikke ind og bestemmer, hvilke kunstnere, der skal være i sammenslutningerne eller hvilke kunstnere eller værker, der skal være med i udstillingerne,« siger hun.
I den nye bekendtgørelse fastslår ministeriet, at der halvdelen af året skal være udstillingstid til fem etablerede kunstnersammenslutninger, bl.a. Grønningen og Corner, mens den anden halvdel af året bestemmes af Charlottenborgs bestyrelse.
»Med den nye bekendtgørelse har vi forsøgt at komme med en fuldstændig salomonisk løsning og en passende balance mellem tradition og fornyelse,« siger hun.
Men ikke alle – hverken i eller uden for Charlottenborgs bestyrelse – har været enige med ministeren i det salomoniske aspekt i bekendtgørelsen, der blev vedtaget for at løse voldsomme uenigheder i Charlottenborgs bestyrelse om de kommende udstillinger. Da bekendtgørelsen har reduceret bestyrelsens råderet over udstillingerne til halvdelen af året, kritiseres ministeriet for at bryde med det såkaldte armslængdeprincip: at ministeriet ikke blander sig i kunstfaglige afgørelser. Den kritik afviser ministeren. For hende handler det om at løse krisen og skabe ro på Charlottenborg.
– Men burde det ikke have været bestyrelsen, der kom til enighed, uden at ministeriet gik ind og fastlagde rammerne for udstillingerne?
»Det virkede ikke, som om bestyrelsen var i stand til at gå ind og løse det problem, der var,« siger ministeren.
»Jeg tror dog ikke, at der nogensinde bliver fred omkring Charlottenborg. Det har der aldrig været. Og på en eller anden måde er der måske en vis nødvendighed af, at der er ballade, for sådan skal det være inden for kunsten. Men derfor bliver ministeren med jævne mellemrum draget ind i det, og må tage nogle beslutninger om, hvordan vi løser de kriser,« siger hun.
Hun understreger, at hun ikke har været utilfreds med den nu afgåede bestyrelse: »Den har forsøgt at løse opgaven, men det kan være, at den ikke har været helt pædagogisk nok. Måske var denne konflikt slet ikke opstået, hvis bestyrelsen havde forklaret sammenslutningerne, at de ville foretage nogle ændringer i stedet for bare at udelukke en sammenslutning.«
– Hvorfor er det så vigtigt, at de etablerede sammenslutninger får udstillingstid?
»Somme tider er det vigtigt at understøtte traditionen. De permanente udstillinger repræsenterer en styrke i dansk kunst og kulturliv og en stærk del af en tradition. Det skal der være plads til, ligesom der skal være plads til det fornyende og det anderledes – den bakterievirksomhed, som kunsten også skal være.«
– Men er det ministeriets rolle at gå ind og støtte tradition?
»Ja, det er en udstillingsbygning, som vi finansierer. Jeg har talt dette igennem med mine embedsmænd og Kunstsammenslutningernes Sammenråd, og der har været enighed om, at dette var en løsning, som tilgodeså alles interesser,« siger hun.
I fremtiden vil kulturministeren rådføre sig med det nye Billedkunstråd, som træder i kraft den 1. april næste år.

FAKTA
Balladen på Charlottenborg
Et flertal af Charlottenborgs bestyrelse, heriblandt formanden, Thorbjørn Lausten, ønskede at rokke ved de etablerede sammenslutningers mulighed for at udstille på Charlottenborg halvdelen af året for at give mere plads til andre kunstnere. Resten af bestyrelsen ville bevare sammenslutningernes privilegier. Balladen skærpede til, da Lausten med et flertal bag sig ud fra en »kunstfaglig vurdering« udelukkede sammenslutningen Pro fra at udstille. For at løse konflikten fremlagde Kulturministeriet i slutningen af november en ny bekendtgørelse, der slog fast, at sammenslutningerne også fremover skulle have udstillingstid halvdelen af året. Seks medlemmer af Charlottenborgs 10 mands bestyrelse forlod deres poster i protest mod ministeriets indblanding. rad

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu