Læsetid: 4 min.

Retur til avantgarden

6. december 2000

Efter næsten 40 år er dansk avantgardejazz igen på tapetet med genudgivelser af og artikler om vigtige dele af musikken og interviews med musikere fra 1960’erne

Nye cd’er
»Den danske jazzscene er en vigtig del af dansk modernisme i 1960’erne. Vigtigere end den får lov til at fremstå i de kulturhistoriske fremstillinger, hvor en ny gruppe af danske forfattere skrev generationshistorie set fra ’beatmusikkens’ perspektiv.«
Sådan indleder Christen K. Thomsen, der er engelsk lektor ved Syddansk Universitet i Odense, artikelserien »Da avantgarden kom til Danmark. Et overset kapitel i dansk jazzhistorie«, der i sommer blev bragt i tidsskriftet JazzSpecial.
Han beskriver her bl.a. besøgene af amerikanske musikere som Cecil Taylor og Albert Ayler, der med engagementer i Café Montmartre og med indspilninger for det danske grammofonselskab Debut blev igangsættende for en ny generation af danske musikere (nr. 51, april/maj 2000).

Efter model Coleman
Videre skriver han bl.a. om den centrale danske gruppe, Contemporary Jazz Quartet/Quintet (nr. 52, juni/juli 2000) og om John Tchicais Cadentia Nova Danica (nr. 53, aug./sep. 2000). Sidstnævnte nummer er yderligere interessant ved at rumme Ole Jalls interviews med en række af de implicerede musikere.
Fire af dem havde hovedroller i Contemporary-grupperne: Trompetisten Hugh Steinmetz og altsaxofonisten Franz Beckerlee, bassisten Steffen Andersen og tenorsaxofonisten Niels Harrit. De tre første spillede i kvartet under ledelse af Beckerlee og var blandt de første danske musikere, der lagde sig efter Ornette Coleman og hans free jazz, både de individuelle musikere og kvartetformen uden akkord-instrumenter som klaver og guitar.
Efter at have optrådt på forskellige spillesteder i den københavnske undergrund blev kvartetten mere synlig/hørlig fra marts 1963, da den blev fast på Montmartres mandags-programmer, fra 1964 under navnet Contemporary Jazz Quartet.
Samme år delte den program med en ny amerikansk avantgardegruppe, tenorsaxofonisten Albert Aylers kvartet, da den i september besøgte Montmartre.
I november 64 ophørte arrangementet med Montmartre, hvor gruppen havde oparbejdet et trofast, men beskedent publikum. Man havde dog stadig spredt aktivitet, bl.a. på et par skole-turneer, og i 1966 udvidede man til kvintet med tilføjelse af tenorsaxofonisten Niels Harrit, der også spillede musikalsk sav.
I løbet af 1968 blev gruppens samspil gradvis mere sporadisk, og i 1969 opløstes den definitivt, i og med at Beckerlee under inspiration fra Jimi Hendrix gav sig til at spille elektrisk guitar og startede gruppen Gasolin. Med den opnåede han snart en popularitet, som aldrig var blevet Contemporary-grupperne til del.
Boghandleren fra Brande
I betragtning af, hvor lidt selv mere etablerede danske jazzsolister og -grupper blev indspillet i 1960’erne, er det overraskende, at en så lidet populær avantgarde-gruppe som den med Beckerlee og Steinmetz blev dokumenteret relativt ofte.
Det skyldtes ikke mindst Ole Vestergaard, en initiativrig boghandler fra Brande, som i 60’erne oparbejdede en landsomfattende postordre-forretning med jazzplader, foruden at han fik rettigheder til indspilninger fra det amerikanske Debut-katalog og selv gjorde optagelser til et dansk Debut-repertoire. Også hans betydning for det danske avantgarde-miljø er omtalt i Christen Thomsens ovennævnte artikelserie.
Vestergaard udgav to lp’er med Contemporary-gruppen. Den første, Action, blev optaget den 1. oktober 1964, ved afslutningen af Ayler-kvartettens Montmartre-engagement.
Musikken nyder godt af Contemporary-kvartettens konstante aktivitet i det foregående måned, foruden af, at man som trommeslager kunne benytte Sunny Murray fra Ayler-kvartetten.
Murray var en pioner inden for det ametriske trommespil, som Cecil Taylor havde introduceret, og som bl.a. Ayler videreførte. Og Contemporary Jazz Quartet var i denne første dokumentation allerede kommet videre fra sin oprindelige Ornette Coleman-påvirkning og var på vej ind i en temaløs musik, hvor alle stykker fik titlen »Action«.

Elektrisk musik
Vestergaards anden lp, der ikke havde nogen titel, men gengav et udsnit af en Ekstra Blads-forside som en slags popart-forsøg, blev indspillet i december 1968.
Musikken er nu på vej et nyt sted hen, mod et modalt og elektrisk udtryk, som Miles Davis havde introduceret. Alle fire stykker hedder »Action«, Beckerlee og Harrit spiller elektriske saxofoner og Andersen elektrisk forstærket bas, og i »Action (VII)« høres Harrit desuden på orgel.
Beckerlee nævner selv, at musikerne ikke fandt pladen vellykket. De havde ikke spillet sammen i et halvt år, og »det var for sent. Vi var begyndt at spille elektrisk og var et helt andet sted. På et tidspunkt kunne action-maleren Jackson Pollock, som vi hentede begrebet action fra, ikke komme videre inden for den form (...) Samtidig blev rockmusikken et talerør for hele den vestlige verdens ungdom.«
Det er alligevel en interesant plade, som ikke ligner noget andet, og som trods alt dokumenterer gruppen i opløsningsstadiet.

CJQ på cd
Udover de to Debut-lp’er indspillede Contemporary-kvartetten også en lp med
Niels Viggo Bentzon, Third Stream Music (Fona, 1965). Her er al musik af Bentzon, og kvartetten kan ikke være sig selv. Denne plade er ikke genudgivet.
Det er de to Debut-plader derimod, et sjældent tilfælde inden for dansk 1960’er-jazz, for slet ikke at tale om avantgarde-jazz, så det er et flot initiativ fra SteepleChase, der har udgivet musikken på en dobbelt-cd.
Lige så overraskende er det, at Columbia har førstegangs-udgivet fem optagelser fra 1966-67 med kvintetten.
Hugh Steinmetz lod i sin tid musikken – fem
»Actions« – optage. Instrumenterne er på dette stadium (desværre er de individuelle optage-tidspunkter ikke opgivet) endnu ikke elektrisk forstærkede, og Harrits sav giver et theremin-agtigt, overjordisk svævende tilskud til klangbilledet. At få denne musik frem, efter at den har ligget på hylden i 34-35 år, er lidt af en sensation.

*The Contemporary Jazz Quartet/Quintet: Action.
SteepleChase SCCD 36029/30 (2 cd’er)

*The Contemporary Jazz Quintet: Actions. Columbia SM 2031-05

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu