Læsetid: 2 min.

Russisk billedbog

19. december 2000

Jens-Jacob Worsaaes eventyrlige kostumer og dekorationer spiller stadigvæk hovedrollen i Den kongelige Ballets ’Tornerose’

Ballet
Da scenografen Jens-Jacob Worsaae i begyndelsen af 1990’erne skabte sine yderst flatterende dragter til Petipas eventyrballet Tornerose, kiggede han godt og grundigt i billedbøger. Både de klassiske, russiske børnebøger, skabt af Jugend-stilmalerne og billeder fra Det russiske Museum i Sankt Petersborg, udført af kredsen omkring Diaghilev, leverede råstof til fantasierne om zarens hof og gode og onde feer.
Koreografien til denne Tornerose skyldes den islandsk-fødte Helgi Tomasson, leder af San Francisco Ballet. Med uvæsentlige ændringer holder Tomasson sig til den russiske tradition, helt uden personlig videredigten.
I modsætning til Peter Schaufuss, der fandt frem til en Tjajkovskij-trilogi, hvor han kædede Nøddeknækkeren, Svanesøen og Tornerose sammen til en dramaturgisk helhed med komponistens kranke skæbne som omdrejningspunkt. Eller Mats Ek, der i en ond Tornerose lader pigen, der stikker sig på tenen blive narkoman og i øvrigt komme fra et særdeles dysfunktionelt barndomshjem.

Traditionelt
Helgi Tomasson og Jens-Jacob Worsaae står for eventyrbogens skabelonfigurer, en øjenlyst men ikke nogen intellektuel udfordring. Det er op til danserne at fylde karaktererne ud, og til Det Kongelige Kapel at få Tjajkovskij til at lyde som den rigtige komponist bag ørehængerne.
Det lykkedes langtfra, da det senest gjaldt Svanesøen med kinesisk dirigent, men det var fint at høre Michael Schønwandts tag på orkestret til Tornerose. Schønwandt dirigerer energisk og flydende, og man glæder sig over at teatret opgraderer balletmusikken, og fornemmer at også danserne befinder sig godt ved kontakten med dirigenten.
Premiereaftenens Prinsesse Aurora var Silja Schandorff og Prins Désiré Andrew Bowman. Han kom flot fra sine mange høje, lange spring og andre tekniske udfordringer, men havde svært ved at finde udtryk for eventyrets kerne, kærligheden. Silja Schandorff havde lidt svært ved brillansen i Rosen-adagioens balancer og var alt i alt lidt fortabt i prinsesserollen. Kommer der dog ikke snart en koreograf, der kan skabe en ballet til hende alene?
Bryllupsscenens eventyrfigurer fyldte deres entreer pænt ud, men én må fremhæves: Thomas Lund, der danser på et vidunderligt overskud for tiden.

*Tornerose. Koreografi: Helgi Tomasson efter Marius Petipa. Scenografi: Jens-Jacob Worsaae. Musik: Pjotr Tjajkovskij. Musikalsk ledelse Michael Schønwandt

FAKTA
Tornerose
Tornerose opføres i aften med premiere-besætningen. Onsdag debuterer Gudrun Bojesen og Alexei Rathmansky i hovedrollerne, 21. og 27. december Gitte Lindstrøm og Jean-Lucien Massot.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her