Læsetid: 3 min.

SAS følger ikke regler om havarier

15. december 2000

SAS har i flere tilfælde været for længe om at indberette havarier og alvorlige hændelser.

Hård landingSAS har problemer med ufortøvet og reglementeret at indberette flyvehavarier og flyvehændelser til Havarikommissionen.
I snart tre år har den danske havarikommission forsøgt at få SAS til at leve op til reglerne for indberetning af flyulykker.
Men SAS har endnu ikke fuldt ud implementeret bekendtgørelsen, oplyser fungerende chef for Havarikommissionen, havariinspektør Peter Thulesen, til Information.
»Der er taget initiativ til, at spørgsmålet tages op af de skandinaviske havarikommissioner ved nogle møder med SAS i januar,« siger Peter Thulesen.
I dagens Information gennemgås forløbet omkring en række flyvehændelser og et enkelt havari, hvor SAS og datterselskabet SAS Commuter kom timer – eller dage – for sent med indberetninger til Havarikommissionen:
- Da SAS-flyet Invar Viking havde et serious incident 28. august 1998 i Kastrup, blev det først rapporteret til Havarikommissionen fem dage senere – siger SAS. Havarikommissionen har ikke registreret nogen henvendelse fra SAS om hændelsen.
- Da SAS’ Ulf Viking 24. august 1999 foretog en dramatisk katastrofeopbremsning under starten i Kastrup Lufthavn, gik der næsten seks timer, før Havarikommissionen fik besked. Det svækkede undersøgelsen.
- 24. marts i år lettede SAS’ Thyra Viking fra O’Hare-lufthavnen i Chicago fra en for kort startbane på grund af en fejl i SAS’ computer. SAS gav først besked til den amerikanske havarikommission, NTSB, 10 dage senere. Den danske kommission måtte vente to måneder på at få underretning.
- SAS Commuters Kari Viking landede 27. maj i år så ublidt i Aalborg, at flyets bagkrop skrabede mod landingsbanen, og der gik hul i flyet. Selskabet ventede mere end 18 timer med at indberette havariet.

Kontrast
SAS’ langsommelighed står i kontrast til, at selskabet var fremme i forreste linje, da luftfartsbranchen tidligere i år kritiserede den nu forhenværende chef for Havarikommissionen, Jørn Madsen, for langsommelighed.
Men problemet er ikke alene, at der går for lang tid, før den første, telefoniske indberetning af en hændelse eller et havari løber ind hos Havarikommissionen i Vanløse.
SAS vægrer sig også ved at følge Havarikommissionens krav om, hvordan kommissionen skal have meddelelse om havarier og hændelser.
SAS videresender stort og småt og har dermed i praksis overladt det til Havarikommissionen at sortere, om der er tale om en vigtig indrapportering af et havari eller en hændelse – eller en episode uden betydning for flyvesikkerheden.
Den dengang nytiltrådte havarichef, Jørn Madsen, tog spørgsmålet op i et brev til SAS 29. januar 1998. På et møde med de skandinaviske havarikommissioner i januar 1999 indvilgede SAS i at leve op til kravene fra den danske havarikommission i løbet af ca. 90 dage.
Men i dag – næsten to år senere – er proceduren ikke ændret.


Frank Kristensen er chief investigator og leder af SAS Accident Investigation Team (SAINT) – en gruppe havariefterforskere, der arbejder internt i SAS. Han har kun en kort kommentar, når man foreholder ham, at den danske havarikommission for næsten tre år siden har påpeget, at SAS i strid med reglerne fremsender den forkerte type af informationer til kommissionen:
»Min eneste kommentar til det er: ’nå’.«
Frank Kristensen erkender, at der er gået lang tid,
siden Havarikommissionen fremsatte kravet om, at SAS skulle leve op til reglerne:
»Det kan godt være, vi har været lidt træge. Det er da besværligt for os. Men vi gør det ikke for at forholde Havarikommissionen oplysningerne.«
I august i år fritog Trafikministeriet med omgående virkning havarichef Jørn Madsen for tjeneste, efter at luftfartsbranchen med SAS i spidsen havde kritiseret ham:
»Der var stor lettelse i branchen over, at han skød foden af sig selv,« lyder Frank Kristensens kommentar til forløbet.
Han forudser, at SAS får færre vanskeligheder med Havarikommission efter afskedigelsen af Jørn Madsen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu