Men indholdet står ikke altid mål med udstyret i Rhodos ambitiøse serie
af fotobøger
Fotobøger
Med julen for døren udsender forlaget Rhodos med perfekt timing en lind strøm af gaveegnede fotobøger. Alle i eksklusive formater og udførelser, der er som skabt til sofabordet. Men hvad bøgerne besidder i udstyrsmæssig tyngde og finish, savner de desværre i flere tilfælde på indholdssiden. Hele fire bøger sendes på gaden samtidigt, og der er ikke tale om små billigbøger, men pragtudgaver med flotte reproduktioner. Det er så at sige stort postyr for meget lidt eller endda mindre, hvilket kan ærgre, når nu et forlag viser så stort engagement i fotografiet.
Tove Kurtzweils Best
Friends er værst. Den hører til i genren pudsige fotografier en kuriøs ide gentages, indtil den mister den smule charme, som den i udgangspunktet måtte have haft. Tag en hundeejer, klæd ham af og forevig ham sammen med sin firbenede ven. Det lyder perverst! Gid det var så vel, er man lige ved at mene efter at have været hele vejen igennem Kurtzweils tuttenuttede billedopbud.
Billedet af Henriette og Sorte i et tæt favntag udgør den klædeligt sodomistiske undtagelse fra det omfattende galleri af lidenskabsløse tamdyr af den ene såvel som den anden art, som Kurtzweil har fotograferet. Best Friends er den oplagte gave til den, der holder af Shubiduas vuffelivov-sang.
Sansefylde
Opløftende er det at kaste sig over Jytte Rex Limbo, der er en anderledes kunstnerisk ambitiøs sag. Rex tolv billedsektioner står omkranset af to fine tekster af henholdsvis Jens Christian Grøndahl og Jette Lundbo Levy. Men det er billederne, der udgør substansen.
Rex formår at skabe et helt eget univers af komplekse og stofligt mættede billeder, der virtuost kombinerer grafiske og fotografiske teknikker. Limbo er et poetisk og syret katalog over forskudte erindringer og drømmeagtige krydsninger mellem fremmedartede billedelementer. Stedvist er det betagende smukt, som når Rex lader motiverne forsvinde som forsømte gravmæler i porøs forvitring. Den bortviskede erindring, motivernes forsvinden, medbringer paradoksalt en fjern sansefylde, et reelt nærvær.
Men andre steder bliver billederne en tand for lækre og dekorative, lidt for tungt lastede med gådefuld symbolik. Umiskendeligt Jytte Rex, på godt og ondt mest godt.
Viggo Rivads Vennerne i Aswan er en monumental udgivelse, hvis indhold imidlertid ikke helt står mål med udstyret. Billederne stammer fra en række besøg i den Egyptiske by Aswan, hvor Rivad har fotograferet mennesker og steder. Størsteparten af billederne er portrætter gode, gedigne portrætter, men heller ikke meget mere. De fleste smiler indforstået til fotografen, hvilket får billederne til at ligne noget, der hører hjemme i privatalbummet snarere end i en pompøs fotografisk publikation. Inspirationen fra f.eks. Cartier-Bresson fornægter sig ikke, især i situationsbillederne fra Elefantina. Men Rivads fotografier er sært spændingsløse og forladt for dynamik, lidt for artige og velkomponerede.
Alle kunstens regler
Noget af forklaringen får man i Lars Schwanders biografi om Rivad, Viggo Rivad mellem lys og skygge, som Rhodos også udgiver. Schwanders biografi er en mærkelig blanding mellem båndafskrifter fra samtaler med Rivad og Schwanders egne, kommenterende bemærkninger.
Bogen får aldrig rigtig gjort op med sig selv, om den handler om manden eller om hans fotografier, men svinger mellem det ene og det andet, uden rigtig at forbinde de to sider.
Vi får dog oprullet hele Rivads fotografiske karriere, der begynder med et meget langt afsæt i amatørfotografiets evindelige konkurrencer, som Rivad først op mod 1970erne frigør sig fra.
Som Schwander forsigtigt antyder, stod fotoklubberne og deres rigide konkurrencer ikke ligefrem for et fornyende billedsyn. Men Rivad gjorde sig fantastisk godt inden for netop dette felt, tilsyneladende fordi han ubesværet beherskede klassiske kompositionsprincipper og i øvrigt overholdt alle kunstens regler. Det gør han desværre stadig alt for godt, synes jeg, og det medvirker til at bibringe motiverne i den nye bog et noget tilstræbt præg, en mangel på liv.
I Vennerne fra Aswan er Rivad ikke på omgangshøjde med sig selv, når han er bedst. Og hvor god Rivad kan være, har han ikke blot bevist gennem en række fine fotobøger, men tillige og til et meget større publikum gennem sin udsmykning af Kastrup Lufthavn, hvor passagererne indtil for nylig kunne møde en perlerække af hans sort-hvide klassikere. Det kan undre, at Rhodos ikke giver os en retrospektiv præsentation af Rivads fotografier, for manden har jo skufferne fulde af gode billeder. Foreløbig må vi nøjes med Vennerne fra Aswan, som ikke hører til blandt Rivads stærkeste præstationer.
*Tove Kurtzweil. Best Friends. Stort format, 55 s., s/h ill. 198 kr. Rhodos
*Jytte Rex. Limbo tolv billedsuiter. Stort format, 170 s., farver. 250 kr. Rhodos
*Viggo Rivad. Vennerne i Aswan. 96 s., s/h ill. 198 kr. Rhodos.
*Lars Schwander: Viggo Rivad mellem lys og skygge. 201 s., ill., 188 kr. Rhodos