Læsetid: 4 min.

Film i tv

19. januar 2001

(2. sektion)

*Jack Lemmon kan på sine gamle dage ofte virke noget syrlig, når han da ikke lige er sentimental. Men i denne tv-film fra 1999 af Bodyguards instruktør Mick Jackson har han fået en rolle, der mere kalder på hans livsglæde. Han spiller en døende professor, der ved sit eksempel kommer til at betyde meget for en af sine elever, en ung fortravlet sportsjournalist og mediepersonlighed, Mitch, der er opslugt af at pleje sin karriere. Selv på tærsklen til døden har professoren bevaret gnisten, bl.a. fordi han kan se tilbage på et rigt og tilfredsstillende liv. Men vil Mitch kunne gøre det samme, når det ad åre bliver hans tur? Filmen får en anbefaling fra Leonard Maltin’s Guide og bygger på et skuespil af Tom Rickman.
Tuesdays With Morrie/Tirsdage med Morrie. DR 1, fredag kl. 21.30-22.55

*Astrid Villaume 1950’ernes idealkvinde står i centrum, men ikke udelukkende for det gode. »Næppe var morgenaviserne kommet med de skrækkelige anmeldelser, før publikum stormede billetkontorerne,« kunne pressen skrive om Hejrenæs, der blev et af biografernes store trækplastre i 1953. Det er en uforfalsket herregårdsfilm med romantik og intriger, forbuden elskov og groft forræderi. Og det hele er henlagt til omgivelser, der er flere grader »finere« end det gårdmandsmiljø, hvor de beslægtede Morten Korch-film normalt udspiller sig. I centrum står Astrid Villaume og hendes jævnaldrende bror, spillet af renskurede John Wittig. De lever i smuk harmoni med hinanden – måske rigeligt smuk, for er bror-søster-følelserne ikke lidt for stærke? Anderledes skrappe personligheder sørger for at krasse konflikterne frem i lyset: den træske barndomsveninde Lisbeth Movin og den lokale skovfoged, en hensynsløs Don Juan af zigeuner-typen – og tilmed spillet af den dengang pyromansigtede Knud Rex! Men bare rolig – intet koger for alvor over i instruktøren Svend Methlings velplejede billeder, der både dyrker Astrid Villaume og det smagfulde herregårdsmiljø. Især to fester iscenesætter Methling med stor sans for elegance og ydre pragt. For de gemytlige toner står Ib Schønberg som godsinspektør, Johannes Meyer som herskabstjener og Maria Garland som mandhaftig tante, og Karin Nellemose er godsets moderskikkelse med fatale hemmeligheder. Manuskriptet bygger på en føljetonroman af Henriette Munk – pseudonym for Holger Boëtius. Ifølge datidens presse »vedkendte han dog modigt« at have del i manuskriptet.
Hejrenæs. DR 1, lørdag kl. 19.50-21.15

*Hugh Grant var det store nummer i Fire bryllupper og en begravelse – en verdenssucces, der kom til at skygge for hans næste præstation med samme instruktør, Mike Newell. Grant spiller her noget – for ham – så utypisk som en manipulerende teaterleder, der opererer i Liverpool i mangel-årene lige efter Anden Verdenskrig. Teatret får en 16-årig sceneassistent, Stella, der er blændet af teatermagiens glamour. Men hendes bekendtskab med teaterlederen og Alan Rickmans første-elsker gør hende efterhånden en del klogere på livet i almindelighed og teatermiljøet i særdeleshed. En ganske barsk historie om tabte illusioner, bygget på en roman af Beryl Bainbridge og skrevet af Charles Wood, der i sin tid arbejdede meget sammen med Richard Lester. Georgina Cates spiller ingenue-rollen, og i en birolle ses Rita Tushingham.
An Awfully Big Adventure/En forfærdelig stor historie. TV2, lørdag kl. 21.50-23.45
nPeter Weir er noget så sjældent som en metafysisk Hollywood-instruktør. Han er da heller ikke amerikaner, men australier og fik sit gennembrud med den mildest talt suggestive beretning om skolepigerne, der forsvandt, Udflugten (Picnic at Hanging Rock). Men hans rene og skære dygtighed som fortæller har givet ham en frugtbar amerikansk karriere, og Frygtløs fra 1993 er en typisk Peter Weir-film, der ligger et stykke fra mainstream. Jeff Bridges spiller Max Klein, der overlever et flystyrt og derefter føler sig afskåret fra sine normale relationer til omverdenen. Er han i virkeligheden død, eller lever han videre på et andet plan end før, som en slags frelserskikkelse? Det står i hvert fald fast, at han har elimineret enhver frygt fra sin tilværelse. Han fører sig hensynsløst frem, men afviser psykologhjælp og støder sin ellers kærlige kone fra sig. Til gengæld knytter han sig – platonisk – til en ung mor fra samme flyulykke. Weir er ikke primært ude i et psykologisk ærinde, men prøver at vise, hvordan en uforklarlig oplevelse af højere indsigt, en fornemmelse af kontakt med guddommelige kræfter, kan påvirke et menneske og gøre det på én gang stort og lille (navnet Max Klein er selvfølgelig symbolsk). Klein er sandsiger og farisæer, frelser og helt i sin egen sygehistorie. Det er (for) meget at gabe over, men Peter Weir er detaljens mester (som han også viste det i Døde poeters klub), og han kan få sin sære hovedperson til at leve på inciterende vis, hvor ambivalent han end anskues. Men lige en advarsel: i lighed med den premiereaktuelle Tom Hanks-film Cast Away rummer Fearless et flystyrt, der næppe vil nydes af personer med frygt for de højere luftlag.
Fearless/Frygtløs. DR 2, søndag kl. 20.20-22.20

*Anti-western kaldte den franske filmkritik den nyfortolkning af westernsgenren og den mytiske præriefortid, der satte ind i 1950’erne med film som Sheriffen og Shane – den tavse rytter. Med Dead Man fra 1995 lavede Jim Jarmusch en anti-western, der topper alt inden for »genren«, en meditativ søvngænger-historie om Johnny Depps drømmeslørede oplevelser ude vestpå, hvor døden venter på den, der ikke allerede er død, og hvor digteren William Blakes ånd hviler over det meste af handlingen. Neil Youngs ueeeeeendeligt seje guitarspil bliver en organisk del af den drævende sort-hvide fortælling, der måske bedst lader sig nyde i en tilstand af en vis rusmiddel-påført omtågelse.
Dead Man. TV2, søndag kl. 23.55-01.50

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu