Læsetid: 2 min.

GMO-fri mad i dødvande

Britiske kæder gennemtrumfer forbud mod brug af genmodificeret foder. I Danmark kan detailhandlen og landbruget ikke enes om at følge trop
27. januar 2001

Mens Tesco og Asda, to af Storbritanniens største supermarkedskæder, nu gennemfører forbud mod brug af genmodificeret dyrefoder, kan detailhandel og landbrug i Danmark ikke blive enige.
I FDB oplyser informationschef Poul Dines, at man i FDB længe har ønsket at kunne tilbyde forbrugerne kød- og mejeriprodukter under eget mærke med garanti for, at dyrene ikke har fået genmodificeret foder.
»Vi hilser beslutningen i de engelske supermarkedskæder velkommen. Der er ingen tvivl om, at den vil være med til at forstærke forbrugernes og dermed vores ønske om en tilsvarende ordning herhjemme, men foreløbigt afhænger det af vores leverandører,« siger Poul Dines.
Ifølge Dines har GMO-fri produkter længe været et varmt emne mellem detailhandlen og dansk landbrug.
»Vi både kan og vil da gerne levere kød- og mejeriprodukter med tilsvarende garantier,« siger Bent Claudi Lassen, formand for Danske Slagterier.
»Men detailhandlen har foreløbigt ikke vist sig villig til at betale merprisen ved at holde en produktion GMO-fri, og så længe sagen står der, så er vi ikke med,« siger Bent Claudi Lassen, der regner med betydelige meromkostninger: 30 til 40 pct.
»Men kan vi få en prisaftale og sikkerhed for en vis efterspørgsel med supermarkederne, så er vi da helt bestemt med. Men vi vil ikke stå med omkostningerne og risikoen alene,« fastslår Bent Claudi Lassen.
Informationschef hos Arla Foods Peter Kjelstrup siger til Information, at det ikke er viljen, der mangler og at man godt ved, at GMO-fri produktion er et større og større forbrugerønske.
»Men skal vi give en garanti, så vil vi være helt sikre på, at det er en garanti, der holder. Vi kan simpelthen ikke risikere, at der viser sig huller i systemet. Det er et spørgsmål om grovvarebranchen og mælkeproducenterne kan være med på disse vilkår – og så selvfølgelig et spørgsmål om merprisen,« vurderer Peter Kjelstrup.
I FDB mener Poul Dines, at det er den gamle melodi fra økologiens spæde start, der nu høres igen: »Efterspørgslen er her. Så er det op til landbruget at turde satse og tro på, at markedet vil vokse.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her