Læsetid: 2 min.

Lydskulpturer

17. januar 2001

Med en velklingende og smukt produceret debut lykkes den danske sekstet Blue Foundation at aflokke den noget udpinte triphopgenre nye klange

Ny cd
Genren triphop karakteriseres ved udstrakt brug af det flygtige, det stemningsladede, det melankolske og det blåtintede. Efter fremkomsten af billige og brugervenlige samplers og i kølvandet på halvfemsersuccesser som Massive Attack, Portishead og Tricky antog genren hurtigt karakter af norm, og man kunne til sidst knapt spytte ved et busstoppested uden at ramme en triphop-udøver i nakken. Det betød at stilgreb og metode så hurtigt udpintes, at triphop tilsyneladende havde udspillet sin rolle ved årtiets afslutning.
Men det har den ikke i hænderne på danske Blue Foundation, som med sin debut af samme navn viser sig som et fantasifuldt og lovende navn på den internationale scene. Centreret omkring producerteamet Abstract Movement – producer Tobias Wilner, kendt som dj Tobi og programmør Anders Mannov, A.B. blandt venner – udforsker det løst strukturerede orkester et rigt klangligt univers af en egen rolig skønhed med masser af dunkle kringelkroge og narkoagtige stemninger: Musik kun opiumsrygere ville kunne danse til, lige dele lytte- og stemingsmusik, stærkt vanedannende og uhyrligt smukt – de 13 spor på Blue Foundation kunne meget vel være lydsporet til en europæisk kunstfilm af den mere tænksomme slags.

Antydning af pop
Parallelt med Abstract Movements lydkatedraler og stilsikre soniske rum finder man den avancerede dj Afro – japanske Tatsuki Oshima, som har en fortid som klubpioner i England – som til fulde behersker kunsten turntableism … eller grammofonisme, om man vil. Som sætstykker skydes hans subtile scratch ind og ud mellem de i forvejen imponerende lydskulpturer, som til stadighed udgør fundamentet i denne fornemt orkestrerede kreation.
Sangerinden og tekstforfatteren Kirstine Stubbe Teglbjærg – kaldet Kir – lægger sig et ubestemmeligt sted mellem svenske Stina Nordenstam og islandske Björk med sine ofte blot fremhviskede leadvokaler, der balancerer et sted mellem det sarte, det sitrende og det psykotiske. Hun er med til at give musikken identitet og intensitet, samtidig med at de svævende melodilinjer tilfører projektet en antydning af pop. Umiddelbart er det frk. Kir, der gør projektet lytteværdigt for andre end hiphop-freaks og triphop-høveder.
Skal der lyde kritik må det være, at Blue Foundation ind i mellem mister grebet og ryger ud i det udflydende fremfor den træfsikre ’twilight zone’, der klæder dem så godt. Det hører dog til undtagelsen fremfor reglen og som helhed er det et forbandet fint lille album gruppen har præsteret.

*Blue Foundation (April Records/VOW). Blue Foundation optræder som oktet i aften på Rust, Kbh. Udkommer i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu