Læsetid: 4 min.

Museum on-line

16. januar 2001

Med projektet Digital Room Show træder Fotografisk Center et skridt ind i det virtuelle museums tidsalder. En pioner på feltet er den amerikanske kunstner
Douglas Davis

Netkunst
Lang transporttid. Uforudsigeligt vejrlig. Kø ved indgangen. Mærkværdige åbningstider. Støjende rundvisningshold, der spærrer for udsynet til værkerne.
Altsammen kan være en del af museumsoplevelsen, som vi kender den.
I de senere år har man imidlertid anet konturerne af en ny museumsform, det ’virtuelle museum’, direkte afledt af den digitale teknologi og det hastigt stigende antal private pc’ere med internetopkobling.
Langt de fleste større museer har i dag en hjemmeside, der byder på praktiske informationer og et vist omfang af værk- og arkivadgang. Og i takt med at mange billedkunstnere gør erfaringer med at udforske mulighederne i de digitale teknologier nærmer man sig desuden det punkt, hvor behovet for ’rene’ internetbaserede museer for digital kunst presser sig på.
I maj sidste år oprettede Fotografisk Center i København ’Det Digitale Rum’ netop med henblik på at imødekomme de særlige vilkår for formidling af digital fotokunst, som ingen endnu har et klart overblik over.
Og det er i dette regi, at centret i dag åbner udstillingen Digital Room Show, dels en præsentation af fysiske fotografiske objekter i galleriets lokaler, dels en ren hjemmesideudstilling.

Satellitkunst
En af de deltagende kunstnere er amerikaneren Douglas Davis, en pioner inden for mediekunst. Davis fik interesse for videomediet i slutningen af 1960’erne og tilhørte fra starten af 1970’erne den generation af kunstnere i New York, der var med til at definere video som en selvstændig kunstart. Herfra gik han videre til tv-broadcast og endte i 1990’erne naturligt nok ved Internettet.
Douglas Davis’ primære undersøgelsesfelt var fra starten relationerne mellem kunstner, medium og beskuer. Op gennem 1970’erne iværksatte han en række stort anlagte projekter, hvor han inddrog kabel-tv og satellittransmission. I 1973 gennemførte han i forbindelse med en udstilling på Everson Museum i staten New York projektet Talk-Out, et tre timer langt kabel-tv-transmitteret diskussionsprogram, hvor seerne kunne komme i direkte kontakt med kunstneren.
Og i 1977 stod han sammen med kollegerne Nam June Paik og Joseph Beuys bag den meget omtalte satellittransmission i forbindelse med åbningen af Documenta VI i Kassel, Tyskland. Det var en begivenhed, der i høj grad var med til at sikre mediekunsten fodfæste på den internationale kunstarena.

Virtuelt museum
Ud over sit kunstneriske virke er Douglas Davis en produktiv skribent og formidler med en række bøger bag sig. I de senere år har han været stærkt optaget af perspektiverne for virtuelle museumsformer, og i september 2000 havde han et længere indlæg i New York Times, hvor han gjorde status over den aktuelle udvikling.
Det er hans skøn, at der i dag er omkring 5.000 museer verden over, der har hjemmesider på nettet. Problemet med de fleste, ifølge Davis, er, at de færreste kuratorer og kunstnerisk ansvarlige har forstået hverken netkulturens udvikling eller den digitale kunst. Derfor overlader de fleste institutioner det til pr-medarbejdere eller eksterne firmaer at designe hjemmesiderne.
Resultatet er i de fleste tilfælde mildt sagt kedeligt: »Cybergallerierne er næsten altid tætpakkede, forvirrende, svære at navigere i samt tømt for lidenskab og, endnu værre, intelligens,« skriver Davis.
Som research for sin artikel har han besøgt et par hundrede hjemmesider og fundet, at meget få af dem relativt er på niveau med oplevelsen i selve museet. Og, forudser han, det vil ikke kunne tilfredsstille morgendagens kunstpublikum/netbrugere.
Der er dog lyspunkter blandt de mange udbud. Ros gives eksempelvis til Walker Art Center i Minneapolis, hvis hjemmeside foruden adgangen til et webcam med live-transmission fra museets tag byder på et kreativt layout bygget op omkring et værk af konceptkunstneren Lawrence Weiner:
BITS & PIECES PUT TOGETHER TO PRESENT A SEMBLANCE OF A WHOLE.
På Whitneys hjemmeside kan surferen indhente det forsømte, hvis man ikke nåede sidste års store satsning, The American Century, hvilket ligeledes høster anerkendende bemærkninger fra Davis. Og hos Hermitagen i St. Petersburg kan man endda zoome ind på knivskarpe detaljer i de mange kunstskatte takket være en særlig FlashPix software, som i øvrigt også anvendes af Metropolitan museet i New York.
Endelig peger Davis på, at de mere interessante hjemmesider ofte tilhører off-beat institutioner uden for kulturlivets mainstream, såsom Sulabh Museum of Toilets i Indien eller det rent virtuelle World Museum of Erotic Art.

Moralsk pornografi
Selv kastede Douglas Davis sig over netkunsten i starten af 1990’erne. Hans første større projekt var The World’s First Collaborative Sentence, en i princippet uendelig tekst startet i 1994 og åben for tilføjelser af enhver art. ’Sætningen’ er i årenes løb vokset til mere end 150.000 elementer – ord, lyde og billeder – og blev i 1995 købt af kunstsamlerne Barbara og Eugene M. Schwartz, som efterfølgende forærede værket til Whitney (i øvrigt som museets første web-værk).
I 1997 lancerede Davis webværket Terrible Beauty, et globalt multimedie-teaterstykke ligeledes i konstant udvikling. Og i forbindelse med Fotografisk Centers projekt vil han præsentere en ’ucensureret’ version af et af sine seneste værker, hjemmesiden Moral Pornography. Titlen er hentet fra Angela Carters bog The Sadeian Woman and the Ideology of Pornography (1978). Men lige præcis hvad termen ’moralsk pornografi’ dækker over i Davis’ regi må man gå i Fotografisk Center – eller, hvis det regner, på Internettet – for at finde ud af.

*Digital Room Show. Fotografisk Center, Gl. Strand 48, Kbh., og hjemmesiden digitalroom.org. Til den 4. marts.

*Øvrige medv.: Emmanuelle Antille, Paul Berger, Michael Buchwald, Alfred Guzzetti, Fie Johansen, Peter Lind, Mads Ljungdahl, Yoko Ono, Thomas Seest, Sergio Zevallos.

*Webadresser:
walkerart.org
whitney.org
hermitagemuseum.org
metmuseum.org
sulabhtoiletmuseum.org
opkamer.nl/amea

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her