Læsetid: 2 min.

På vej til succes

Dobbelt-cd’en med ’Tjenerindens fortælling’ får overdådige anmeldelser i udlandet, men kan tidligst ses på Det kongelige Teater i næste sæson
31. januar 2001

Opera
Den danske komponist Poul Ruders skal skrive til et af verdens mest estimerede klassiske ensembler, institutionen Berliner Filharmonikerne. Det drejer sig om et større orkesterværk på 20 minutter. Det er kun anden gang, en dansk komponist har fået en bestilling fra Berliner Filharmonikerne. Den første var Hans Abrahamsen. Ruders’ værk skal uropføres i november 2001 i forbindelse med Nordiske Musikdage, der i Berlin.
Samtidig blev Tjenerindens fortælling, Ruders’ opsigtsvækkende opera, bygget over Margaret Atwoods roman The Handmaid’s Tale, med libretto af Paul Bentley, ved sin cd-udgivelse i sidste uge Ugens cd i The Guardian. Over en hel side i tillægget Review finder bladets musikanmelder, Tim Ashley, superlativerne frem over det danske statslige pladeselskab Dacapos udgivelse af indspilningen fra marts sidste år på Det kgl. Teater.
Under overskriften: »Vær bange – vær meget bange« forklarer Ashley det overvældende indtryk af undertrykkelse og angst, operaen giver, som »en skrue, der vrides i min maves bløddele,« og han taler desuden om »et ophobet indtryk af en truende eksplosion, der blot aldrig indtræffer«. I ét af hovedpartierne høres desuden den »meget savnede« Aage Haugland i et parti som »slimet, hyklerisk« maghaver.
Titelpartiet som den navnløse, fangne tjenerinde synges af Marianne Rørholm, mens Hanne Fischer er hendes varmere, sensuelle jeg fra før USA blev forvandlet til en fundamentalistisk religiøs stat, Republikken Gilead.
Sidste år løb Dacapo ind i svære økonomiske problemer og måtte omtrent halvere antallet af udgivelser, men udgivelsen af Ruders’,
Atwoods og Bentleys fælles angivelige genistreg på et internationalt marked kunne tænkes at hjælpe på den nødstedte økonomi.

Mesterstykke
Operaen bliver sat op live i Storbritannien i år 2003 og har desuden fået ekstra opmærksomhed, fordi Margaret Atwood fornylig modtog Bookerprisen for sin nyeste roman, The blind Assassin.
Cd’en med The Handmaid’s Tale er desuden sendt ud i Tyskland, USA og Frankrig. Her fik den også overdådige anmeldelser, blandt andet fire-fem siders omtale i det ansete blad Rèpertoire.
Danske operafreaks må dog foreløbig investere i dobbelt-cd’en for at høre Tjenerindens fortælling, som sluttede på Det kongelige Teaters sæsonplan allerede i oktober sidste år. Planerne for 2001-2002 kan teatret endnu ikke oplyse.
Urpremieren på Tjenerindens fortælling i marts 2000 på Det Kgl. Teater blev fulgt med stor bevågenhed i verdenspressen, og nu skal den opføres i både England og USA. English National Opera har programsat operaen i april 2003 i samme opsætning som det kongelige Teater. På samme tidspunkt (i marts-april 2003) vil Minneapolis Opera i samarbejde med Indiana University opføre operaen i en ny opsætning.
I januar måned har cd-udgivelsen med Tjenerindens fortælling (dacapo) haft stor succes i udlandet. I Frankrig er den udnævnt som en af Les 10 de Répertoire. Anmelderen i Répertoire Pascal Brissaud skriver: »Dette portræt af en verden fuld af terror og smerte, tydeligvis aktuel, i hvilken den mest ubetydelige opførsel kan blive kilden til de mest forfærdelige trusler, er et mesterstykke skrevet af en komponist med et allerede imponerende katalog, der med denne opera indplacerer sig som en af de vigtigste lyriske dramatikere i dette århundrede.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu