Læsetid: 2 min.

Retssag på vej

En strid mellem luftfartens kontrolinstanser skal udkæmpes ved offentlige retsmøder, medmindre staten betaler erstatning for havareret fly
31. januar 2001

.

Hård landingCodan Forsikring truer nu med sagsanlæg mod Statens Luftfartsvæsen (SLV), efter at to af SLV’s prøvekontrollanter i februar 1999 begik alvorlige fejl, der efter alt at dømme førte til et havari og alvorlige skader på et mindre fly under en flyveprøve.
Sagens – for SLV – pinlige detaljer er minutiøst skildret i en omfattende havarirapport, som i juli 2000 blev offentliggjort af Havarikommissionen for Civil Luftfart. Rapporten kom et par dage efter, at Jyllands-Posten havde startet en artikelserie med skarp kritik af Havarikommissionen, og få uger inden, at Trafikministeriet – som følge af kritikken – fritog kommissionens chef, Jørn Madsen, for tjeneste for senere at afskedige ham. Forinden havde SLV’s øverste chef, luftfartsdirektør Ole Asmussen, trukket i trådene for at få fjernet Jørn Madsen som havarichef.

Forkludret landing
Sagen om den helt forkludrede landing under flyveprøven i Holbæk er en central brik i det lange opgør mellem SLV og Havarikommissionen.
SLV vandt tilsyneladende krigen, da Trafikministeriet valgte at afskedige Jørn Madsen i efteråret, men nu truer et retsligt opgør med at bringe detaljer om kritisable forhold i SLV frem i lyset.
Advokat Jens Rostock-Jensen fra det københavnske advokatfirma Kromann Reumert krævede den 9. januar knap 200.000 kroner i erstatning fra SLV, fordi fejlene, der førte til havariet i Holbæk, blev begået af SLV-ansatte, »for hvis handlinger De er ansvarlig«, som det hedder i brevet til SLV.

Presset til at lande
Blandt de mange fejl og forsømmelser, som advokaten bygger sit krav på, er:
*Aspiranten, der skulle aflægge prøve, blev presset til at lande i Holbæk trods vanskelige vejr- og baneforhold.
*Ingen om bord på flyet havde kendskab til landingsbanens aktuelle tilstand.
*SLV-kontrollanterne greb ikke ind for at forhindre, at det lille fly blev landet med for stor hastighed.
*De to kontrollanter opfandt en historie om, at en af dem skulle være blevet syg og krævede på den baggrund at blive fløjet til Holbæk i stedet for at lande i det nærliggende Roskilde. Dermed overtrådte SLV-kontrollanterne SLV’s egne instrukser, som foreskriver, at »Der må aldrig gås på kompromis med sikkerheden for at opnå et ’realistisk’ prøveforløb.«
SLV har ingen kommentarer til erstatningskravet, oplyser fuldmægtig Keld Zülow, SLV, til Information.
Det har således ikke været muligt at få oplyst, om SLV vil undgå en retssag ved at betale de knap 200.000 kroner, eller om der er udsigt til, at konflikten mellem Havarikommissionen og SLV skal oprulles ved en domstol.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu