Læsetid: 2 min.

Små, koncentrerede livsytringer

9. januar 2001

Dixi pixi. Erik Steffensen kan kunsten at kreere et refleksionsrum, spækket med sansninger

Kunstbøger
Grafikprofessoren Erik Steffensen (f. 1961), der er fotokunstner, maler, grafiker, kurator, motionsløber og sidst, men ikke mindst, skribent, har nu udgivet fem bøger. Ja, De læste rigtigt! Men det er altså fem diminutive, miligramtunge pixibøger om kunsten, rejsen og eksistensen i almindelighed.
Sidste år udgav han sin læseværdige bog om Poul Gernes, så han kan udtrykke sig mere fyldigt og holde tankerne på vejen i længere tid. Men indtil da gjorde han det mest i pixi-bøger, som han nu følger op. Steffensen folder med få sætninger et rum ud, der er rigt på tankestof og billeder. »Billeder er noget man bærer i sig,« siger han. Og man tror ham gerne, for det er billedbøger, det her. Hans egne, indre billeder, barndomsresterne og sanseindtryk livet igennem investeres på ny og gøres til genstand for intellektualiserende refleksion i mødet med nye lande og kunst. Det er livsytringer, der genererer livsfylde. Dagbogsoptegnelser, ordskitser. Ikke helligt og alvorstungt og besværgende som hos en Carsten Jensen. Nej, det er den lettere, men ikke mindre seriøse ende! Små punktnedslag, der folder sig ud som ringe i vandet og skyller op i modtagerens sind, og som er en slags déja vue-oplevelser for læseren.
Steffensen ejer den sjældne evne at kunne se, så man så inderligt så, at nogle af de store statsstøttede museer hyrede ham som indkøber. Han ser på kunsten med en forfriskende optik, som når han skælder Emil Nolde ud for at være en kitschmaler: »Noldes valmuer. Opium for folket,« eller når han i sin hyldestbog til idolet Jackson Pollock følger i baghjulet på denne gennem i Arizonas ørken.
Den lille sølvgrå bog er en hel roadmovie, der i ætsende billeder fortæller om Steffensens sansninger i Sølvgade, i Venedig, ved Stillehavet eller i Valby og ender hos Pollock, der står stille. Uroen over moderens livstruende sygdom med ture ud til Hvidovre Hospital udmønter sig i den lille »kromfetichistiske« bog Biler, der er et tilbageblik på opvæksten i Valby og videre frem, mens bogen Ost i billeder alene skildrer en Gorgonzolas endeligt.
I bogen Preben Hornung gives endnu en hyldest til en af Steffensens ældre kolleger. Han skriver bl.a.: »Tragedie og menneskeligt drama er det stof de bedste billeder er gjort af, og Hornung fik malet en hel del søvngængeragtig klassik. Der er dybde i Hornungs vandspejl.« Godt set og sagt!

*Erik Steffensen: Kastellet, Ost, Biler, Preben Hornung og Jackson Pollock. 25 kr. Jensen forlag. I distribution hos Arnold Busck

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her