Læsetid: 4 min.

Solidariteten sidder i tegnebogen

Samtidig med, at de store idrætsgrene sælger sig individuelt til højestbydende tv-kanal, foreslås det at samle og sælge alle rettigheder fra et fælles marketingsselskab.
30. januar 2001

Samtidig med, at de store idrætsgrene sælger sig individuelt til højestbydende
tv-kanal, foreslås det at samle og sælge alle rettigheder fra et fælles marketingsselskab.

Idræt til salg
Solidariteten kommer på en hård prøve, hvis og når Team Danmark og Danmarks Idræts-Forbund (DIF) skal realisere ideen om et fælles marketing-firma.
Tankerne om at lægge Team Danmarks, DIF’s og de 56 specialforbunds merkantile rettigheder ind i ét selskab og sælge sig samlet kommer samtidig med, at håndbold, ishockey, badminton følger i fodboldens fodspor og forsøger at lave individuelle TV-aftaler. De forløbne fem år er det kun fodboldens DBU og Superliga-klubberne, der har haft egne tv-kontrakter. De øvrige 55 idrætsgrene indgik i 1996 en fælles kontrakt til 60 millioner kroner med DR og TV 2. Den udløber 31. marts.
»Det er afgørende for etableringen af et fælles marketing-selskab, at de store og medieattraktive sportsgrene som fodbold, håndbold, ishockey og badminton vil være med. DBU har været lokomotivet, der har trukket alle andre med, når vi forhandlede kontrakter og priser. Uden fodbolden og de andre store falder den samlede værdi af at gå sammen i et selskab,« siger DIF’s formand Kai Holm til Information.
Han vil i sin beretning på DIF’s årsmøde til april slå et slag for solidariteten og helheden i dansk idræt.
»Et fælles salg af tv-, IT- og reklamerettigheder skal give alle flere midler. Ellers bliver det meget vanskeligt at realisere ideen. Og selvom den samlede lagkage bliver større, er spørgsmålet, om den enkelte idrætsgren mener, at den får tilstrækkelig meget mere ud af fællesskabet,« siger Henning R. Jensen, næstformand i Team Danmarks bestyrelse og i fodboldforbundet DBU, der er dansk idræts største og rigeste specialforbund.

Skal kunne betale sig
Henning R. Jensen er talsmand for solidaritet mellem de 56 idrætsgrene (specialforbund) under DIF og Team Danmark. Han mener, at det tjener alle – store og små forbund – bedst at holde sammen. Men han indrømmer samtidig, at »solidariteten nok sidder i tegnebogen«.
Fællesskabet skal kunne betale sig for den enkelte idrætsgren.
Det kunne på den anden side tænkes, at de cirka 50 små forbund, der udgør det kvalificerede flertal i DIF’s repræsentantskab, ville pille ved tipstilskuddet til »de store«, der måtte stille sig uden for fællesskabet.
»Nogle kunne spørge, om DBU skulle blive ved med at have otte-ni millioner af de fælles tips- og lottomidler, når de i forvejen har sikret sig de største tv- og sponsorindtægter ved at gå selv. Det samme gælder andre med store tv- og reklameindtægter,« siger DIF-direktør Karl Chr. Koch.
Umiddelbart afviser DIF-formand Kai Holm, at sådanne tanker skulle komme fra DIF, men repræsentantskabet kan se anderledes på det, hvis DBU bryder solidariteten og fortsætter med at være lokomotivet, der trækker de andre med i tv- og sponsorkontrakter. Sådan som DBU har gjort ved i henhold til loven at bidrage til Team Danmarks drift med en årlig millionafgift af sin tv-kontrakt.
’Truslen’ om, at et brud på solidariteten – og et nej til et fælles marketingselskab – kunne få de små forbund under DIF-paraplyen til at pille ved DBU’s tipstilskud, ryster ikke Henning R. Jensen.
»Det ville næppe gavne nogen, for i den situation kunne dansk fodbold starte egne spil og dermed påføre Dansk Tipstjeneste og den øvrige idræt konkurrence,« siger Henning R. Jensen til Information.
Andre fodboldfolk påpeger, at der er dom for, at klubberne har retten til fodboldkampene, også som spilleobjekt. I en tilspidset situation kunne klubberne forbyde tipstjenesten at bruge danske kampe på tips- og odds-kuponer.

Dobbelt ide
Tanken om ét markedsføringsselskab, der centralt styrer salget af idrættens tv-, IT- og reklamerettigheder er med i den betænkning, som en arbejdsgruppe nedsat af Kulturministeren fremlægger på et pressemøde i dag. Men ud over at indgå i forslagene til revision af den 16 år gamle eliteidrætslov, diskuteres den i et internt samarbejdsudvalg, som Team Danmark og DIF nedsatte forrige år.
Henning R. Jensen er sammen med Team Danmarks formand og direktør samt
DIF’s formand, næstformand og direktør medlem af samarbejdskomiteen, kaldet SESAM-udvalget.
»Når man ser, hvor svært DBU’s landshold og liga-klubberne har haft ved at sælge sig samlet til tv og sponsorer, er det åbenlyst, at det bliver svært at få Team Danmark, DIF og 56 forskellige idrætsgrene til at blive enige. Men det skal undersøges og debatteres som led i udviklingen,« siger Henning R. Jensen. Han tilføjer, at SESAM-udvalget den 7. februar fremlægger sine betragtninger om det fælles marketingsselskab for bestyrelserne i DIF og
Team Danmark. Herfra skal idrættens egen fortsatte debat om solidaritet og enhed så føres.

Synergieffekt
For kulturministerens arbejdsudvalg handler det i særlig grad om at løfte de kommercielle forpligtelser ud af Team Danmark, så eliteidræts-organisationen kun skal varetage idrætsfolkenes tarv. Man ønsker at forebygge, at Team Danmark i en tid med tilspidset konkurrence kommer i klemme mellem en sponsors og en aktivs interesser.
DIF-direktør Karl Chr. Koch, der både sidder i kulturministerens arbejdsgruppe og i SESAM-udvalget, påpeger, at både DIF, Team Danmark og de enkelte
idrætsforbund fattes penge, fordi de offentlige tilskud er stagneret.
»Der har været tanker om, at DIF skulle gå ud og finde sponsorer for at finansiere sine aktiviteter. Men vi ville jo blot gå ind og tage midler fra det marked, alle er på. Det har en vis størrelse, og derfor ligger den største gevinst i et fælles marketingselskab efter min opfattelse i effektivisering og rationalisering. Det kan efter min vurdering øge vore indtægter mellem fem og 20 procent,« siger Koch.
»Det forudsætter, at vi har flere tunge administrationer, som vi kunne spare væk, men det er naturligvis en af de fordele, der skal være ved at samle alle kommercielle rettigheder i et selskab. Det gør ikke operationen lettere, at håndbold, ishockey og badminton i øjeblikket laver deres egne tv-aftaler for at tjene mest muligt. Men nu tager vi debatten,« siger Henning R. Jensen, som kandiderer til at blive DBU's næste formand.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her