Læsetid: 3 min.

At ARTE eller ikke ARTE sig?

Det bliver spørgsmålet, men FAST har en god sag
1. februar 2001

Anslag - Teater
Sidst pÅ sommerferien, når de solbrune københavnere vender tilbage til arbejdet og en ny sæsons kulturoplevelser, dumper ARTE-kataloget ind ad døren med godt 200 fristende titler indenfor teater, moderne dans, ballet, musical og koncerter. Et bredspektret tilbud til det store og smagsmæssigt differentierede publikum i HT-området.
Det vil sige – sådan var det; men sådan bliver det ikke ved med at være, hvis det står til styrelsen af Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab (DST). Flere af fællesskabets større teatre, heriblandt Folketeatret og Gladsaxe Teater, havde nemlig en skuffende sæson i 99/00; nogle også en generelt nedadgående linje gennem en årrække. De tomme pengekasser har fået styrelsen, der omfatter socialdemokratiske og konservative nøglepersoner fra Københavns rådhus, til at se stort på Teaterlovens §24, på bekendtgørelse nr. 328 af 27. maj 1991 om annonceringsmidlernes ligelige fordeling; i stedet har man på et møde først i januar besluttet at reservere hovedparten af pengene til lanceringen af de store (musical)sceners repertoire.
Allerede her ser sagen ikke køn ud. En sådan beslutning er kun (måske) mulig, fordi styrelsen bærer to kasketter: Samtidig med at man primært varetager de store teatres interesser, administrerer styrelsen også den lovbefalede teaterabonnementsordning i hovedstadsområdet over for samtlige stationære teatre i Fællesskabets geografiske område. Heri ligger selvsagt et habilitetsproblem.
Taberne bliver selvsagt de små teatre. Når ARTE-brochuren kommer i år, vil den – hvis DST’s beslutning ikke omstødes – være støvsuget for flertallet af medlemmerne af Foreningen af Små Teatre (FAST).

Blandt de ramte vil være Bådteatret, Hotel Pro Forma, Den Anden Opera, Kaleidoskop, Mammutteatret, Mungo Park, Anemoneteatret, Grønnegårdsteatret, Tåstrup Teater, Husets Teater samt Kanonhallen, der bl.a. lægger scenegulv til Odin Teatret. Hvordan DST-styrelsen er kommet frem til hot-or-not listen er lidt af en gåde; ser man på f.eks. Rialto og Husets Teater, begge kunstnerisk velestimerede teatre i i Københavns centrum og med sammenlignelig økonomi, så forbliver kun Rialto inde i varmen, mens Huset søges eksluderet. Og i egnsteater-kategorien, hvor Bellevue og Tåstrup Teater ligner hinanden i repertoirebredde, økonomi og antal pladser, får kun Bellevue glæde af reklamepengene, mens Tåstrup må til at hyre en sandwichmand med gode ben.

Flere af de små teatre samler på gode anmeldelser, har rigtig god økonomi og et rigtig godt sæsonresultat, så nogen kunne godt få den tanke, at der hviler et let grønt misundelsens skær over forsøget på at lade de store, vakkelvorne gå solo med fuld musik og flerfarvetryk. Og de små, men konsoliderede, ind i en langsom dødsfase – for lukninger er, hvad FAST frygter enden kan blive.
Alt i alt en uflatterende sag for DST-styrelsen og ikke en sag, som FAST’s handlekraftige formand Mogens Holm agter at lade gå sin skæve gang uden sværdslag. Hans lyse idé: At involvere Konkurrencestyrelsen, der kun sjældent bevæger sig ind på de kunstneriske gebeter, kan meget vel vise sig at være mere konstruktiv end involveringen af kulturministeren. Og hurtigere.
Imidlertid er det en kompliceret sag med flere gråzoner og perspektiver end der er plads til kort at referere her. Tilbage bliver dog et par spørgsmål.
Hvor er den kunstneriske solidaritet blevet af i alt det her? Hvorfor har ingen af de DST-teatre, der nyder godt af beslutningen, løftet røsten mod, at den fælles base splittes op? Hvor er solidariteten med de små teatre, hvis ’produktudvikling’ af skuespillere, instruktører og scenografer de store altid har nydt godt af? Og hvor bliver protesterne af fra de kunstnere, der i givet fald får ulige arbejdsvilkår? Hvorfor kan teatrets fodfolk ikke lære politiseringens nyttige kunst, når f.eks. billedkunstens kan?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her