Læsetid: 2 min.

Byens bedste sprogkursus

Lone Scherfigs ’Italiensk for begyndere’, er en publikumssucces ved filmfestivalen i Berlin
10. februar 2001

Filmfestival
BERLIN – Så er juryens svære arbejde under den 51. filmfestival i Berlin begyndt. Med William Mechanic, tidligere chef for 20th Century Fox, i spidsen er den sammensat af ni professionelle fra hele verden. Blandt dem finder vi den engelske skuespillerinde Jacqueline Bisset og den franske Dominique Blanc, samt instruktører som italienske Dario Argento og kinesiske Xie Fei.
Det er nu op til den forskelligartede jury at afgøre Italiensk for begynderes skæbne på festivalen. Det gør de helt uden at skele til, hvad pressen eller det lokale tyske publikum mener. Det er i hvert fald meningen. Men selvom det er for tidligt i forløbet at spå, så tegner det efter den første visning af Italiensk for begyndere igen rigtig godt for film-Danmark. På trods af at filmen ved et uheld blev startet uden lyd, fik den fra første scene meget fine, spontane reaktioner. Der findes næppe et mere kritisk publikum end ved store, internationale filmfestivaler, så klapsalverne og de mange latterudbrud spår godt for filmens chancer udenfor Danmark.
Det sædvanlige kaos om pladserne i det store biografpalæ var i dagens anledning yderligere forstærket af, at filmindkøbere fra hele verden også ville ind, så de hurtigst mulig kunne byde på filmen. Zentropas internationale salgsafdeling, Trust Film Sales, havde ved redaktionens afslutning endnu ikke solgt til nogen lande. Ikke af mangel på tilbud, men fordi de venter på flere og bedre tilbud, inden de beslutter sig endeligt. Men lige nu ser det ud til, at Italiensk for begyndere også i udlandet vil overgå de første fire Dogmefilm.
Med et brag
Men der bliver jo også lavet udmærkede film udenfor Danmark, og der er 22 af slagsen som Italiensk for begyndere skal konkurrere med.
Selve festivalen blev skudt af med et brag, som var mere højt end velklingende. At se Jean-Jaques Annauds storfilm Enemy at the Gates, Europas dyreste til dato, må på flere måder have været en blandet fornøjelse for de mange prominente, tyske gæster ved gallaåbningen.
Filmen fremstiller igen tyskerne som ’de onde’, og dens grusomt realistiske beskrivelse af et af Anden Verdenskrigs mest blodige slag, hvor overlegne tyskere slagtede dårligt udrustede russere ved Stalingrad, har utvivlsomt været svær at sluge.
Så var der forståeligt nok langt mere opbakning til Soderbergs stærke mangefacetterede drama om det omfattende og komplicerede, amerikanske narkoproblem, Traffic, der allerede inden festivalen stod stærkt side om side med Gus Van Sants coming-of-age-drama Finding Forrester. Traffic, der snart har dansk premiere, er en film, det vil være meget svær for juryen at komme udenom ved prisuddelingen. Helt så uomgængelig er Lasse Hallströms sukkersøde Chocolat dog ikke, og om den finder nåde ved juryens kritiske blik er tvivlsomt.
Hård konkurrence synes Italiensk for begyndere heller ikke at finde i de to rigtige italienske indslag i konkurrencen. Dertil er Giuseppe Tornatores forsøg på at overgå Mine Aftener i Paradis, den selvbiografiske Malena, en alt for tandløs og postkort-agtig sød barndomserindring, og tyrkiskfødte Ferzan Ozpeteks stemningsfulde og velspillede Le Fate Ignoranti, trods sine mange kvaliteter, ikke alvorlig nok.
Og det kan også gå hen og blive Lone Scherfigs største problem. Publikum elsker Italiensk for begyndere, men de morer sig måske for meget til, at den er en seriøs kandidat til en Guldbjørn.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu