Læsetid: 3 min.

Druknede utopier

Den ulykkelige historie om den russiske modernisme
2. februar 2001

(2. sektion)

Antologi
Et sted skal den canadiske digter Louis Dudek have sagt, at af alle ulykkelige skæbner var avantgardens den sørgeligste – They were going nowhere and they got there first.
Jeg kommer til at tænke på det, fordi jeg sidder med en antologi i hånden, der hedder Utopias, og ’utopia’ er som bekendt græsk for ’stedet som ikke findes’. Bogen består af bidrag fra en lang række russiske kunstnere fra det 20. århundredes første halvdel, ikke mindst fra den russiske avantgarde, hvis skæbne utvivlsomt er den sørgeligste af alle. Hvilket på en måde understøtter Dudek-citatet, for den russiske avantgarde var selve indbegrebet af en avantgardebevægelse med alle dens idealer kunstneriske såvel som politiske – de to ting lod sig netop ikke på nogen måde skille ad – og dens sammenblanding af både genrer og kunstarter; malere blev digtere, forfattere blev designere, skulptører blev byplanlæggere – altsammen muligt fordi mediet netop ikke var budskabet, budskabet var den fantastiske fremtid, der lå lige om hjørnet.

Ubrugelige visioner
Der var en række andre forhold, som var særlige for Rusland (og det tidlige Sovjetunionen), og som gødede jorden for en optimistisk revolutionær kunst. Blandt dem, at Rusland var et sted hvor kunst og teori mere end i noget andet land (med Frankrig som en mulig undtagelse) så hinanden som gensidigt inspirerende foretagender snarere end som konkurrenter. Ud af dette voksede den russiske formalisme, hvis teoretikere endte med at blive endnu mere forhadte og forfulgte end kunstnerne, men som alligevel var det altafgørende udgangspunkt for al senere litteraturvidenskab.
En anden årsag var selvfølgelig, at Første Verdenskrig slet ikke havde de samme katastrofale følger for russiske kunstnere som for deres kolleger i de vestlige lande. Ikke alene holdt revolutionen de unge mænd borte fra fronten, den gav også de utopiske visioner et mægtigt boost hos f.eks billedkunstneren Vladimir Tatlin og digteren Vladimir Majakovskij.
Begge stillede ukritisk deres evner til disposition for revolutionen og propaganderede ivrigt for den, så længe der var brug for dem. Dvs. en ti års tid, derefter havde det kommunistiske parti konsolideret sin magtposition og havde ikke længere brug for andre utopier end sin egen. På samme måde kunne revolutionen udmærket en tid bruge formalisternes ide om en objektiv nærmest videnskabelig tilgang til kunsten (i et kort uddrag i Utopias proklamerer Osip Brik nærmest forfatterens død længe før strukturalisterne). Indtil partiet begyndte at diktere, hvad videnskab var.
Hvad Utopias i høj grad også demonstrerer, er en kontinuitet i kunsten fra det tidlige århundrede – nok var avantgarden revolutionært nyskabende, men den skabte ikke en kløft i kunsthistorien, dels fordi ældre kunstnere som f.eks. Blok og Mandelstam lod sig rive med, dels fordi nogle af de mest radikale kunstnere f.eks. Kandinskij og Khlebnikov fandt inspiration enten i symbolismens metafysiske famlen eller i den russiske folke- og bondekultur. Et andet morsomt og meget karakteristisk uddrag fra bogen er filminstruktøren (og -teoretikeren) Sergei Eisensteins sammenlignende analyse af Majakovskij og Milton.

Mord på modernismen
Sidste afsnit i bogen er korte biografier, rystende fordi alle næsten ender på samme måde, i eksil eller henrettet omkring 1940. Nogle, som f.eks den excentriske men ganske fantastiske Daniil Kharms, lykkedes det næsten at få skrevet helt ud af litteraturhistorien. Majakovskij, manden som mere end nogen anden havde stået som symbol på den nye litteratur og kunst, begik selvmord før terroren for alvor tog til. Allerede da har en og anden muligvis tænkt over ironien i at størsteparten af det russiske folk troede at begrebet ’Utopijat’ var afledt af verbet ’utopit’, som betyder ’at drukne’.

*Catriona Kelly (red.): Utopias – Russian modernist texts 1905-1940. 9.99 pund. Penguin Literature

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu