Læsetid: 5 min.

e-pendulet svinger tilbage

Medie- og internetvirksomhederne skruer ned for blusset, og Disney opgiver sin go.com-portal. Men det langsigtede vækstpotentiale er stadig stort
2. februar 2001

(2. sektion)

(2. sektion)

Mediemarked
»Jeg accepterer denne nye verden med internetøkonomiens værdisætning,« sagde Time Warners topchef Gerald Levin for et år siden, da dot.com-boomet var ved at nå sit højeste. Levins ord faldt efter, at internetportalen America Online havde fået lov til købe medie- og underholdningsgiganten Time Warner i en aktiebyttehandel – på det tidspunkt værdisat til 340 milliarder US-dollar.
Siden da er AOL Time Warners børsnoterede værdi faldet med 100 milliarder dollar, fordi aktiekursen i det sidste år er faldet med over 30 procent. Men netværksøkonomiens gigant er kommet meget bedre ud af den store rutschetur, som har skåret 90 procent af internetselskabernes kursværdi siden højdepunktet i marts. Det virtuelle krak har ført til, at næsten 50.000 arbejdspladser er skåret væk i USA’s internetsektor på et halvt år. Det gør ondt på folk, der kun har været vant til ekstremt høje vækstrater. Men det er som en dråbe i havet, for der er stadig ansat over 2,5 millioner mennesker i de amerikanske internetvirksomheder.
Her i januar er stemningen dog meget anderledes end den januardag, hvor Gerald Levin faldt på knæ for internetøkonomiens værdisætning og troede, at den nye økonomi ville overtage den gamle.
»Pendulet er svunget om fra hype til desillusion,« erklærede Thomas Middelhoff, chefen for den tyske medie- og underholdningskoncern Bertelsmann, forleden i det amerikanske ugemagasin Newsweek. Basale økonomiske principper gælder også for den nye økonomi; virksomhederne skal have sunde forretningsmodeller og skabe profit, lød hans melding. Og den blev forleden gentaget i Davos.

Slankekur
Flere af Nettets førende webportaler og medieselskaber har i januar bebudet, at de vil slankes, skære ned på ambitionerne og fyre folk.
Den 28. januar meddelte Walt Disney, at den lukker sin webportal go.com, der påførte selskabet tab på 396 millioner dollar sidste år. To års interneteventyr for Disney er slut. Annoncørerne har forladt Internettet, lyder Disney-chefen Michael Eisners forklaring. Selv om go.com i december var den fjerde mest besøgte webportal i USA, så fik den aldrig en klar identitet og blev aldrig markedsledende. For et år siden ville Eisner gøre go.com til en ren underholdningsportal, men heller ikke den strategi har gjort den til en profitmaskine. Eisner hævder, at Nettet stadig vil have en central rolle i Disney-koncernens strategi, men han har endnu ikke givet et svar på, hvordan han vil gøre det.
Også andre selskabers portaler er i problemer. Den 18. januar meddelte AltaVista, at den for tredje gang inden for kort tid er tvunget til at fyre medarbejdere og skære ned på omkostningerne. Forklaring: Annoncemarkedet på Nettet skrumper hurtigt. Meddelelsen kom syv dage efter, at AltaVista opgav planen om at gå på børsen på grund af »ufavorable betingelser på det finansielle marked.«
Mediemogulen Rupert Murdoch og hans globale medieimperium News Corporation er også i gang med en hastig tilpasning til de nye markedsvilkår. I første uge af januar meddelte News Corporation, at man opgiver en sundhedsportal sammen med WebMD, der ellers har været selskabets hidtil dyreste netsatsning. Og få dage efter lukkede Murdoch sin internetafdeling i datterselskabet Fox. Årsag: Annoncemarkedet skrumper.
Siden fulgte tv-stationerne NBC og CNN efter med en større besparelsesrunde, fordi online-annoncerne ikke længere giver så mange penge. Også New York Times har skåret kraftigt ned i sin online-afdeling.

Nye satsninger
Selv giganten AOL Time Warner har haft gang i sparekniven. Den 24. januar fyrede de 2.000 medarbejdere eller omkring tre procent af deres medarbejdere. Men forklaringen er, at de benytter fusionen til at lave en rationaliseringsrunde. AOL Time Warner kan ikke klage over vigende annonceindtægter, og her onsdag fik man en større annonceaftale med Cendant, der bl.a. repræsenterer biludlejningsselskabet Avis. Samtidig indgik man en aftale med en specialist i e-handel på Nettet (PurchasePro). Markedslederen AOL Time Warner satser stadig på ekspansion, netop som de mindre konkurrenter er klemt.
I Danmark har Egmont Entertainment valgt at drosle ned for sine netambitioner.
»Vi kan bruge vores kræfter bedst på at satse på at skabe godt indhold, frem for at investere i nye distributionsplatforme,« siger Egmont-chefen Jan Frøshaug til Børsens Nyhedsmagasin på baggrund af, at man har skruet ned for blusset i internetportalen eon.dk. Satsningen på indholdet er beslægtet med Disneys strategi. Egmont ejer stadig Tysklands største underholdningsportal for unge, Fun Online, men i Norden ser det ud til, at man har opgivet at tage kampen op med den norske mediekoncern Schibsted (bl.a. portalen SOL), det norske konglomerat Orkla (bl.a. Berlingske Tidende) og den svenske mediegigant, Bonnier.
Der er i øjeblikket dog ingen, der ved, om det bliver netportalerne og ikke digitalt tv – eller alternativt det mobile højhastighedsnet UMTS – der kommer til udgøre rygraden i fremtidens salg af underholdning, information osv.
Forvirringen er større end den var for et år siden, hvor stort set alle mente, at
Internettet er revolutionen.
På den ene side er der folk som Ciscos chef John Chambers, der forleden i et interview med den spanske avis El Pais sagde, at »ved afslutningen af dette årti er der ingen vigtig forretning, som ikke er en internetforretning.« Hvis den prognose holder, så er Ciscos økonomiske fremtid gylden.
Andre som Jean Marie Messier – chef for den franske medie- og kommunikationsgigant Vivendi Universal – slår snarere til lyd for en agnostisk tilgang. Og sætter sin lid til flere parallelle teknologiske revolutioner: Fra Internet til digitalt tv. I Davos sagde han, at det er vigtigt at tilbyde en stribe forskellige forretningsmodeller: Lige fra annoncefinanserede web-
sites til abonnementsfjernsyn til pay-per-view-tv og Internet.
»Enhver forbruger vil fortsat vælge ud fra hans behov og budget,« sagde Messier.
I de kommende år vil vi nok få en koncentration på markedet for internetportaler. De svage bliver opkøbt af de stærke, der også har et bredspektret indhold at tilbyde surferne. Og sidste års store kursfald har gjort det billigere at købe konkurrenter op.
Men de, der kan levere indhold til Internettet, portal-ejer eller ej, vil også fremover stå i høj kurs. I de næste tre år vil antallet af internetbrugere i Vesteuropa stige fra 85 millioner til 150 millioner viser en større markedsanalyse fra Morgan Stanley Dean Witter, og i 2002 vil der være flere internetbrugere i Vesteuropa end i USA. Den oplysning kombineret med Metcalfes lov – der siger, at værdien af netværket stiger med antallet af brugere i anden potens – vil tale for, at såvel ejerskab af webportaler som evnen til at levere indhold, informationer og underholdning vil blive meget, meget mere værdifuldt i de næste få år.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu